학술논문

1990년부터 2018년까지의 중국 드라마 속에 재현된 여성상 및 중국 시청자의 여성상 인식에 관한 연구 / A Study on Female Images in Chinese Drama(1990-2018) and the Recognition of Viewers' Attitudes toward Women
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Subject
페미니즘
매스 미디어
문화계발효과이론
드라마
여성 이미지
심층 인터뷰
Language
Korean
Abstract
여성과 매스 미디어에 관한 연구 주제는 커뮤니케이션 연구와 페미니즘 연구 분야에서 꾸준한 주목을 받아왔다. 매스 미디어는 사회문화를 통합하고 구성하는 기능을 가지고 있다. 텔레비전은 정보시대의 중요한 매스 미디어 중 하나로서, 사회문화의 창조 주체라고 할 수 있다. 매스 미디어는 사회문화를 구성하는 요소로서, 사회적 성별의 상황과 위상을 드러내는 동시에 사회적 가치의 기준과 인식을 반영하여, 사회적 성별의 이미지 구축에 영향을 미친다. 본 연구는 1990에서 2018년까지 중국에서 작품상을 받은 드라마의 여성 캐릭터 143명을 대상으로 그들의 특징을 분석하여, 중국 드라마의 여성 이미지의 특징과 변화를 전체적으로 서술하였다. 그와 동시에 다양한 연령대의 여성 시청자 10명을 심층 인터뷰하였고, 드라마 여성 캐릭터에 대한 그들의 인식과 관점을 조사 분석하였다. 연구 결과에 따르면 드라마 여성 캐릭터는 사회적 신분 수준, 성격, 타인 관계, 옷차림, 생활공간, 가정 윤리적 신분과 여성 인식에서 뚜렷한 변화를 보여준다. 1990-2004년 중국 드라마의 여성상에 비교해 2005-2018년 중국 드라마의 여성상은 상승·개방·능동·다원적인 특징을 보이고 있다. 여성 시청자들은 개인의 연령과 경험에 따라, 여성 캐릭터에 대한 인식이 달랐으며, 비판적인 시각이 주를 이루었다. 연구 결과는 사회문화의 격변에 따라 여성의 위상이 높아졌으며, 여성에 대한 인식 역시 달라졌음을 보여주었다. 드라마가 보여주는 여성 이미지는 중국 사회의 전통적인 여성 이미지가 변화되었음을 보여준다. 하지만 엘리트주의와 대중의 심미적 기준에 맞추느라, 실제 사회 안에서의 여성 집단의 존재를 소홀히 함으로써, 여성의 자아 정체성 형성과 발전에 어려움을 초래하였다.
Research topics related to women and mass media have been paid attention to by communication studies and feminism studies. Mass media has the function of unifying and constructing social culture. As one of the important mass media in the information age, television is the creative subject of social culture. As an integral part of social culture, mass media not only reproduce the situation and status of social gender, but also reflect the value orientation and ideology of the society, and participate in the construction of social gender images. In this study, 143 female characters in China's award-winning TV series from 1990 to 2018 were taken as research objects, and the characteristics of female characters in Chinese TV series were statistically and analyzed with the content analysis method, so as to give an overall description of the characteristics and changes of female images in Chinese TV series. This study also conducted in-depth interviews with 10 female audiences of different ages, and investigated and analyzed female audiences' recognition and views on female images in TV series. The results show that female characters in TV series have undergone significant changes in social status level, personality, interpersonal relationship, dressing style, living space, ethical identity and female consciousness. Compared with the female images in Chinese TV series from 1990 to 2004, the female images in Chinese TV series from 2005 to 2018 are featured by improvement, openness, initiative and diversity. Female audiences of different age groups have different understandings of female images due to different individual experiences, mainly focusing on the criticism of female images in TV series. The research results reflect the improvement of women's status and the awakening of women's consciousness under the social and cultural changes. The female images presented in the TV series reflect the breakthrough of female images in the traditional value system of Chinese society. At the same time, by catering to the elitist and mainstream aesthetic orientation, the TV series ignores the existence of some women groups in the real society, which leads to the dilemma of women's self-identity and development.