학술논문

대중골프장 이용객들의 특성에 따른 서비스품질 불만족 요인 연구 / A Study on dissatisfaction factors of service quality for public golf course customers’ specific characteristics
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
대중골프장
이용객
서비스품질
Language
Korean
Abstract
본 연구의 목적은 대중골프장 골프참여자들의 불만족요인을 고찰하고 서비스품질 개선방안을 제시하는데 있다. 즉, 골프참여자들의 인구통계학적 특성과 일반적 특성에 따라 서비스품질 불만족 요인의 차이를 통해 회원제 골프장과 해외 골프장에 맞서 국내 대중골프장이 지향해야할 마케팅 방안을 마련하는데 도움을 주고자 한다.본 연구는 대중골프장을 이용해 본 경험이 있는 사람들을 모집단으로 설정하여 설문조사를 실시하였다. 이들을 대상으로 표본을 추출하였다. 연구대상의 표본은 편의표본추출법(convenience sampling method)을 사용하였으며, 설문 작성자에게 설문의 목적과 기입방법을 설명해 준 뒤 자기평가 기입법(self-administering method)으로 내용에 응답하도록 지시하고 완성된 설문지를 회수하였다. 설문조사 기간은 2007년 9월 8일부터 10월 14일 까지 5주 정도 소요되었다. 사전에 설문지에 관하여 교육을 받은 보조 연구원 5명과 본 연구자가 함께 참여하여 조사를 실시하였다. 설문지는 총 350부를 배포하였다. 이중 338부(96.6%)가 회수되었고, 불성실하게 응답했다고 판단되거나, 조사내용의 일부가 누락된 사례를 제외하고, 최종적으로 표본수 320(91.4%)명의 자료가 실제분석에 사용되었다.이에 본 연구에서 도출된 결론은 다음과 같다.첫째, 인구통계학적 특성에 따른 대중골프장 서비스품질 불만족요인 차이분석 결과 성별에서는 이용요금, 경영자세 요인이 남녀 간에 차이가 있는 것으로 조사되었다. 연령에 따른 서비스품질 불만족요인 차이분석에서는 이용요금, 예약접근, 경영자세, 종업원 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 발생하는 것으로 나타났다. 월평균 가구소득에 따른 서비스품질 불만족요인 차이분석에서는 예약접근 요인이 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 조사되었다.둘째, 대중골프장 이용자의 일반적 특성인 골프경력에 따른 서비스품질 불만족 요인의 차이분석에서는 이용요금요인이 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 골프실력인 핸디캡에 따른 서비스 품질 불만족 요인의 차이분석에서는 이용요금, 경영자세 요인이 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이용 빈도에 따른 대중골프장 서비스품질 불만족요인 차이분석 결과에서는 예약접근요인이 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.셋째, 응답자들의 인구통계학적 특성을 살펴보면, 30대, 40대, 50대 가 전체 응답자 중 60% 가량을 차지하는 것으로 조사되었다. 이들이 대중골프장 참여자의 주를 이루고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 어느 정도 생활의 안정을 누리고 있는 집단들의 운동종목으로 골프가 자리를 잡아가고 있다는 것을 설명하고 있다고 볼 수 있다. 가구소득에서도 500만원 미만인 집단이 전체 비율 중 36%를 차지하는 것으로 보아 회원제 골프장이용 집단보다는 상대적으로 낮은 수준인 것으로 조사되었다.넷째, 응답자들의 일반적인 특성을 살펴보면, 골프경력이 1-3년, 4-9년 이상인 집단이 많은 비율을 차지하는 것으로 조사되었다. 골프실력의 분포에서도 핸디가 10-20인 집단이 가장 많은 비율을 차지하는 것으로 나타났다. 이용 빈도에서는 월 1-2회, 월 3-4회가 주를 이루는 것으로 조사되었다. 이는 다른 정규홀의 이용 빈도와는 차이가 있는 결과를 보이고 있다. 이는 상대적으로 대중골프장의 경우 부킹과 그린피 등이 회원제 골프장에 비해 상대적으로 수월하다는 것을 반증하는 것이라고 할 수 있다.
The purpose of this study is to consider the unsatisfactory factors of golf participants in the public golf course and to present the improvement plans for service quality. In other words, the purpose of this study is to be conducive to arranging a marketing plan, to which the domestic public course needs to point, against the membership golf course and the overseas golf course, through the difference in unsatisfactory factors at service quality depending on the demographic characteristics and the general characteristics in golf participants.This study carried out the questionnaire research by setting population to people who have experience of using public golf course. The samples were extracted targeting these people. The sample in the research subjects was used the convenience sampling method. And, after explaining the goal and the entry method to people of preparing questionnaire, the response was directed to the contents with self-administering method. And, the completed questionnaire was collected. The period of questionnaire research required about 5 weeks from Sept. 8, 2007 to Oct. 14. The survey was participated and carried out by 5 assistant researchers, who were previously educated on questionnaire, and this researcher, together. The questionnaire was widely distributed totally 350 copies. Among them, 338 copies(96.6%) were collected. And, except the cases, which were judged to respond insincerely, or which some were omitted, the materials in the number of samples of 320(91.4%) people were finally used in the actual analysis.Accordingly, the results, which were elicited in this study, are as follows.First, given examining responders' demographic characteristics, the participants in public golf course were indicated to be mainly formed by the 30s, 40s, and 50s at the age. This result can be seen to be explaining that golf is proceeding with positioning as the sports item in groups, which enjoy the stability of life to some extent. As can be seen that the household income is more than 5 million won in the group of using public golf course, it was surveyed to be relatively lower level than the group of using the membership golf course. Second, as a result of analyzing the difference in unsatisfactory factors at service quality of public golf course depending on the demographic characteristics, the difference between men and women was surveyed in the factors of the use fee and the management attitude as for gender. In the analysis of the difference in unsatisfactory factors at service quality depending on age, the statistically significant difference was indicated to occur in the factors of the use fee, booking approach, management attitude, and employees. In the analysis of the difference in unsatisfactory factors at service quality depending on average monthly household income, it was surveyed that the booking-approach factor has statistically significant difference.Third, in the analysis of the difference in unsatisfactory factors at service quality depending on golf career, which is the general characteristic of users in public golf course, the use-fee factor was indicated to have the statistically significant difference. In the analysis of the difference in unsatisfactory factors at service quality depending on the use frequency, the booking-approach factor was indicated to have the statistically significant difference.Fourth, given examining respondents' general characteristics, as for the distribution in the ability of playing golf, the handicap was indicated to be possessed the largest ratio in the group in their 10-20s. The use frequency was surveyed to mainly comprise once-twice a month and 3-4 times a month. This is indicating the result that is different from the use frequency in other stipulated round. This can be said to disprove that booking and green fee in a case of public golf course are relatively superior compared to the membership golf course.