학술논문

초등학교 교사들의 직업 만족도에 관한 연구 / Job Satisfactions of Elementary School Teachers'
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
교직만족도
Language
Korean
Abstract
본 연구의 목적은 초등교사의 직업 만족도를 살펴보는데 있다. 연구 목적을 실현하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 초등 교사들의 학생지도에 대한 직업 만족도는 어떠한가? 둘째, 초등 교사들의 학교 내의 인간관계와 관련된 직업 만족도는 어떠한가? 셋째, 초등 교사들의 업무구조에 대한 직업 만족도는 어떠한가? 넷째, 초등 교사들의 근무환경에 대한 직업 만족도는 어떠한가? 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학생지도에 관한 직업 만족도 조사에서 교수학습 활동과 수업 개선을 위해 노력하는 것에 대한 만족도가 가장 높았으며 남자 교사보다 여자 교사의 만족도가 높게 조사되었다. 그리고 대체적으로 교직경력이 높을수록 학생지도에 대한 만족도가 높게 나타났으며 학급 규모 면에 있어서는 6학급 이하의 경우 직업 만족도가 낮게 나타났다. 둘째, 인간관계에 대한 만족도 조사에서 관리자, 동료교사, 학생, 학부모와의 관계 중 동료의 교사와의 인간관계에 대한 만족도가 가장 높았으며 특히 교사들 서로가 존중하는 것에 대해 교직경력 5년 이상 10년 미만의 경우 만족도가 가장 높았다. 반면에 학부모와의 관계에서는 만족도가 낮게 나타났으며 6학급 이하의 경우 만족도가 가장 낮게 조사되었다. 셋째, 업무구조에 대한 만족도 조사 결과를 살펴보면 학급 규모면에서 6학급 이하의 경우 만족도가 가장 낮게 나타났다. 그 내용을 보면 직장에 대한 소속감 및 담당 업무, 업무량과 교무분장, 인사·근평 및 직원 관리 등 대부분에 있어서 만족도가 낮게 조사되었다. 반면에 7학급 이상 21학급 이하의 경우는 보통의 만족도를 보였으며 21학급 이상의 경우 조금 만족한다는 의견이 많은 것으로 보아 학급 규모가 클수록 업무구조에 대한 만족도가 높은 것을 알 수 있다. 넷째, 학급 규모면에 있어서 6학급 이하의 교사들의 직업 만족도가 학생지도, 학교 내 인간관계, 업무구조 부분 모두에서 만족도가 낮았다. 특히 담당 업무에 대한 만족도가 가장 낮게 나타난 것으로 보아 업무에 대한 부담감이 높은 것으로 조사되었다. 넷째, 초등 교사들의 근무환경에 대한 직업만족도를 살펴보면 교사의 근무조건에 대해서는 대체로 보통의 의견이 많았던 것에 비해 보상체계에 있어서는 조금 불만족한다는 의견이 많았다. 그 내용을 살펴보면 교사를 위한 후생·복지 시설 및 제도에 관한 것과 교사의 수당 및 보수에 관한 것으로 조사되었다. 또한 현재 실시되고 있는 교원평가제도에 대해서는 조금 불만족이라는 의견이 높게 나타났다.
The purpose of this study is to investigate the job satisfaction of elementary school teachers. The following research questions were set to achieve the purpose of this study. First, how’s the job satisfaction of elementary school teachers on student guidance? Second, how’s the job satisfaction of elementary school teachers on human relations in the school? Third, how’s the job satisfaction of elementary school teachers on work structure? Fourth how’s the job satisfcation of elementary school teachers on work environment? The results of this study are summarized as follows. First, results of job satisfaction survey on student guidance showed that satisfaction on activities for teaching lessons and efforts to improve the class was the highest and female teachers had the higher satisfaction compared with male teachers. In general, teachers with longer career showed the higher satisfaction on student guidance and in terms of class size, a case of less than 6 classes showed the lower job satisfaction. Second, results of satisfaction survey on human relations showed that relationship between fellow teachers showed the highest satisfaction among manager, fellow teachers, students and parents. Especailly teachers with 5-10 years career in teaching showed the highest satisfaction. In contrast, the relationship with parents showed the lowest satisfaction and a case of less than 6 classes showed the the lowest satisfaction as well. Third, results of satisfaction survey on work structure showed that a case of less than 6 classes showed the lowest satisfaction. It showed the low satisfaction in most of fields such as sense of belonging, the work in his/her charge, workload, administration work, human resources affairs & evaluations on teachers and staff management. In contrast, a case of more than 7 and less than 21 classes showed normal satisfaction and a case of more than 21 classes showed a little higher satisfaction. It suggested that bigger size of classes showed the higher satisfaction on work structures. Fourth, in terms of class size, teachers in less than 6 classes showed the lower job satisfaction on student guidance, human relations in school and work structure. Especially satisfaction on work in his/her charge was the lowest. It suggested that they had the more burden of work. Fifth, job satisfaction of elementary school teachers on work environment showed that they were overally satisfied, but they’re a little bit dissatisfied with compensations. It included welfare facilities and systems for teachers and compensations and salary for teachers. In addition, it showed that they were dissatisfied with the evaluation system for teachers currently being conducted.