학술논문

중국관광객의 한국화장품 구매시 브랜드 추구혜택과 구매행동에 관한 연구 / A Study on the Brand Benefit of Korean Cosmetic and Purchasing Behaviors by Chinese travellers to Korea
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
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Subject
Language
Korean
Abstract
This study aims to investigate the relationship between the benefits and the purchasing behaviour regarding Korean cosmetic by targeting Chinese female tourists who ages of 20-40 that either have already been to or are visiting Korean. Specifically, insights are exerted on four objectives. What benefits that particularly valued by Chinese tourists will be explored firstly Then the effects brought by benefits on brand loyalty (word-of-mouth intention and repurchase) will be analyzed Moreover, Chinese tourists will be classified into a certain number of groups, according to their benefits towards Korean cosmetics. Last but not least, the differences of purchasing behaviours among the groups will be discussed. For implementing this study, the author accomplished this investigation by sending e-mailto the chosen targeting during 20th. March 2012 to 10th. April. 2012. And 400 poeces of questionaires were successfully collected back among which 25 were revoked due to their incomplete or untrue answers and the remains, which are 375 pieces were analyzed then in deital. Collected data was analyzed with SPSS 17.0. Such analysis methods as factor analysis, reliability analysis, regression analysis, ANOVA were used. The result are shown as follows. Firstly, the benefits valued by Chinese tourists could be considered as efficiency on economy, aesthetic, brand and functionalityamong which the economic quality is addressed as the most convincing in cosmetic industry. Furthermore, benefits in cosmetics is justified for putting effects on brand loyalty. Specially for the word-of-mouth intention ,whichis heavily influenced by the brand-persuing. And the longing for economic efficiency has a remarkable effects on the intension of repurchasing as well. Eventually, regarding the benefits in Korean cosmetics, Chinese tourists can be classified into 3 groups, which, specifically are economy-pursuing group, aesthetic-pursuing group and brand-pursuing group. Accroding to the result, from all respondents, those who only had visited Korean once can be seen as the majority to gave back answers. Additionlly, compared with other groups, the economic-pursuing group is addressed as having the most consumption expenditure. In terms of the motive in purchasing, all groups represent great preference for repurchasing the products which has been purchased before. The aesthetic-pursing group tend to purcahse products recomended by surroundings. And all the groups prefer duty-free shop. Moreover, regarding the most quantity of cosmetic produtcs purchased by different groups, economy-pursuing group choose foundation while asthetic-group prefer puff-cakes.. Moreover, in terms of the characteristics of demographic, the differences on purchasing behaviours vary from age. Convincing evidence could be made that compared with those over-30s, who are considered to have the strongest purechasing power, those over-20s tend to pay more attention to MISSHA. Regarding the education level, those who have graduated prefer to purchase the products that has been used before. And among different occupations, the proffesionals typically have the shrongest purchasing power, which, keeps increasing as their monthly income raises. To sum up, for Chinese female tourists, there is a direct link between their purchasing behaviours for Korean coemetics and the benefitsin Korean cosmetics. Additionally, the benefits in Korean cosmetics do has certain influences on the repurchase of Chinese female tourists. Therefore, the awareness of Chinese female tourists towards benefitsin Korean cosmetics is greatly advised to be taken into consideration by Krean coemetics enterprises in order to design an effective marketing program for entering Chinese market.
본 연구는 한국을 방문한 경험이 있거나 방한 중에 있는 20대~40대 중국여성관광객을 중심으로 한국화장품 브랜드에 대한 구매행동과 추구혜택의 관계를 알아보고자 하였다. 구체적인 목적은 첫째, 중국관광객이 한국화장품 구매 시 중요시 하는 추구혜택에 대해 알아보고, 둘째, 중국 관광객은 한국화장품 구매 시 중요시 하는 추구혜택이 브랜드 충성도(구전의도 및 재 구매의도)에 미치는 영향을 분석하였다. 셋째, 중국관광객의 한국화장품 추구혜택에 따라 집단을 구분하였으며, 넷째, 중국관광객은 한국화장품 구매 시 중요시 하는 추구혜택 집단별 한국화장품 구매행동에 차이를 분석하고자 하였다. 이러한 연구목적을 수행하기 위해 2012년 3월 20일부터 4월 10일까지 인터넷 이메일과 한국을 방문한 20대∼40대 중국여성관광객 중 한국화장품을 한번이라도 구매한 경험이 있는 소비자들에게만 설문조사를 실시하였으며 총 400부의 설문지를 배부한 후 이중 응답이 불완전한 25부를 제외한 375부를 분석에 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 17.0을 이용하여 통계처리 하였으며, 요인분석, 신뢰성분석, 빈도분석, t-test, ANOVA, 회귀분석 등을 실시하였다. 본연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중국관광객이 한국화장품 구매 시 중요시 하는 추구혜택에 유형은 경제성 추구, 심미성 추구, 브랜드 추구로 분류되었고, 화장품 추구혜택 유형 중 경제성 추구요인의 설명력이 가장 높게 나타났다. 둘째, 화장품 추구혜택은 브랜드 충성도에 영향을 미치고 있었다. 구전의도에서에 브랜드 추구가 더 큰 영향을 미쳤으며 재 구매의도에서에 경제성 추구가 대해서 더 큰 영향을 미치고 있었다. 셋째, 중국관광객의 한국화장품 추구혜택 유형에 따라 경제성 추구 집단, 심성 추구 집단, 브랜드 추구 집단으로 구분하였다. 중국관광객은 한국화장품 구매 시 중요시 하는 추구혜택 집단별 한국화장품 구매행동에 차이를 분석한 결과 한국 방문횟수의 차이를 살펴보면 모든 집단에서 방문횟수 1회의 응답이 가장 많이 나타났으며 경제성 추구 집단은 다른 집단보다 평균 쇼핑지출비용이 더 높게 나타났다. 구매동기의 경우는 모든 집단은 기존 쓰던 제품 재구매의 응답이 가장 많았고 심미 추구 집단은 다른 집단 보다 주변의 추천의 응답이 더 많이 나타났으며 구매장소의 경우는 모든 집단이 면세점에서 가장 많이 화장품을 구매했다. 경제성 추구 집단은 가장 많이 구매하는 화장품 아이템이 파운데이션으로 나타났으며 심미성 추구 집단이 파우더를 가장 많이 구매하는 것으로 나타났다. 넷째, 인구 통계적 특성에 따른 구매행동의 차이를 분석한 결과, 연령별로 30대의 구매력이 가장 높고 20대는 30대보다 미샤에 대한 관심이 더 높고 나타났다. 또한 미혼보다는 기혼이 경제력에 기인하여 평균 쇼핑지출비용이 더 높게 나타났다. 학력별로 대졸은 기존에 쓰던 제품 재구매를 하는 것을 알 수 있다. 직업별로 전문직은 구매력이 가장 높게 나타났다. 월 평균 소득에 관련하여 월 소득에 비례하여 구매력이 높아짐을 알 수 있다. 연구결과 중국관광객의 한국화장품 구매시 추구혜택이 충성도에 유의한 영향을 미치고 있었다. 그러므로, 한국화장품기업에서는 중국소비자의 한국화장품 브랜드의 추구혜택을 고려하여 차별화된 마케팅전략이 요구된다.