학술논문

기상 및 교통량 빅데이터 융합을 통한 고속도로 상태 분석 시스템의 설계 및 구현 / Design and Implementation of an Expressway Condition Analysis System using the Convergence of Weather and Traffic Big Data
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
최근 지구 온난화 및 엘리뇨 현상으로 폭우 및 폭설과 같은 기상이변이 많이 발생되고 있다. 국내에도 게릴라성 폭우 및 폭설이 내리는 등 기상 이변이 지속적으로 일어나고 있다. 한국 도로공사에서는 기상정보를 이용하여 효율적으로 도로를 관리하려는 노력을 해오고 있다. 그 노력중 하나로, 도로공사에서는 도로기상정보시스템을 구축하여 관리자로 하여금 의사판단에 도움을 주고 있다. 하지만 이 도로기상정보시스템은 데이터 수집을 위해 기상정보수집센서를 따로 설치하는 방식을 택하고 있다. 2014년 기준 고속도로 전 구간의 길이는 4,015Km에 달한다. 한정된 예산으로는 고속도로 전 구간에 설치할 수 없기에, 기상관측장비의 설치장소도 현재 29개소에 그치고 있다.본 논문에서는 기상청에서 측정 및 수집 중에 있는 기상정보 빅데이터 와 운전자들의 실제 통행량 빅데이터를 이용하여, 기상 상황에 따른 도로상황 분석 시스템을 제안한다. 이를 통해 도로 유지보수 작업을 위한 인력 및 장비의 효율적인 배치와 같은 도로 관리 주체의 의사판단에 도움을 줄 수 있을 것이다.
Recently, many unusual weather phenomena such as heavy snow or rain happens around the world due to global warming and El Nino effect. Such incidents happen to Korea as well where occurrences of unexpected downpours and snow happen more frequently in Korea compare to years before. For this, Korea Expressway Corporation(EX) had made some efforts to increase the efficiency of road management. One of these efforts, EX built the Road Weather Information System(RWIS) as decision support system to assist the road manager in the task of road maintenance. However, This RWIS relies on Weather Information Collecting Devices(WICD) to collect whether information for the analysis purposes. As in 2014, the total length of expressways in Korea is 4,015Km, but the number of WICD built is not able to provide the full coverage for the expressway, in fact, only 29 points of WICD built in Korea due to the budget considerations.In this thesis, a road condition analysis system using big data based on Weather condition and traffic volume provided by the National Weather Services and expressway user is proposed. Without incurring the high building cost for WICD, the proposed system help the road management to have a better decision for the human resource allocation and further achieve a more efficient road management.