학술논문

콘솔리데이터의 업무능력이 프레이트 포워더의 만족도에 미치는 영향에 관한 연구 / A Study on the Effects of Performance of Consolidator on Freight Forwarder’s Satisfaction
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
콘솔리데이터
프레이트 포워더
만족도
업무능력
Language
Korean
Abstract
물류 분야는 COVID19로 인해 다른 분야에 비해 오히려 더 큰 관심과 요구를 받게 되었다. 화주 기업은 그들의 물류 활동 중 일부 또는 전부를 프레이트 포워더에게 위탁하여 경쟁력을 강화, 생산성 제고 등의 효과를 얻을 수 있다는 것은 널리 알려진 사실이며, 이에 따라 화주가 어떠한 기준에서 프레이트 포워더를 선정하느냐에 대한 요인에 관하여 많은 연구가 이루어졌다. 하지만 프레이트 포워더의 콘솔리데이터 선정요인에 대해서는 연장선상에서 바라보는 관점이 일반적이며 이에 관한 실증적인 연구가 많지 않다. 프레이트 포워더와 콘솔리데이터 관계는 화주와 프레이트 포워더와의 관계와 달리 동업자인 동시에 경쟁자이기 때문에, 프레이트 포워더의 콘솔리데이터 선정요인은 화주가 그들을 선정할 때의 요인과 비슷한 중요도를 나타내기도 하나, 다른 양상의 보이는 요인도 존재한다. 따라서 본 연구는 프레이트 포워더의 콘솔리데이터 선정요인에 대해 분석함과 동시에 업무능력이 만족도에 미치는 요인이 무엇인지 비교, 분석하여 콘솔리데이터에게 전략적 시사점을 제공하는 데 목적이 있다. 문헌 연구를 통해 콘솔리데이터의 업무능력을 요인에 맞게 도출하고, 이를 통해 설문 문항을 구성하였다. 대표성 확보를 위해 전국 각지에 있는 국내/외국계, 중, 소/대기업 프레이트 포워더를 대상으로 설문하였고, 결과를 바탕으로 신뢰성을 분석하고 다중회귀분석을 실시하여 설정한 가설을 검정하였다.인프라와 같은 객관적 요인보다는 실무 능력, 신뢰성과 같은 주관적인 요인을 더 중요시하고 있다는 결론은 물류는 기본적으로 고객에게 제공하는 서비스라는 것은 다시 한번 깨닫게 되었다. 지금까지 노동집약적 산업으로 각인 되었던 물류에 AI, 빅데이터, IoT, 자율주행 등 4차산업혁명 기술이 적용되기 시작하면서, 점차 기술집약전 산업으로 전환되는 양상을 보이고 있다. 하지만 이와 같은 변화에도 불구하고 눈에 보이지 않는 요소들에 의해 여전히 고객들의 만족도가 좌우되고 있다는 결론은 시사하는 바가 크다. 독립변수를 충분히 도출하지 못한 점과 다양한 비교군을 상대로 설문했음에도 불구하고 차별화된 수치를 얻어내지 못한 한계점이 있었다. 이번 연구를 바탕으로 향후 보다 의미 있는 연구 결과 도출을 위해 나이, 규모 등 차별화된 대상으로 범위를 확대하여 연구하는 노력이 필요할 것으로 보인다.
The logistics sector has received greater attention and demand than other sectors due to COVID-19. It is a widely known fact that shippers can obtain effects such as strengthening competitiveness and productivity by entrusting some or all of their logistics activities to a freight forwarder. A lot of research has been done about it. However, it is common to think that the factors that freight forwarders select a consolidator are simply the same, and there are not many empirical studies on this.The relationship between freight forwarder and consolidator is different from that of shipper and freight forwarder because they are both partners and competitors. For this reason, the factors that the freight forwarder selects the consolidator are similar to the factors when the shipper selects them, but there are also factors that show different aspects. Therefore, the purpose of this study is to provide strategic implications to the consolidator by analyzing the factors that the freight forwarder selects the consolidator and at the same time comparing and analyzing the factors affecting the satisfaction of the freight forwarder.Through literature study, the consolidator's performance was derived according to the factors, and the questionnaire was constructed through this. To ensure representativeness, domestic/foreign, small/large freight forwarders in various parts of the country were surveyed. Based on the results, reliability was analyzed and multiple regression analysis was performed to test the hypotheses established. The conclusion that subjective factors such as practical ability and reliability were more important than objective factors such as infrastructure made it possible to realize once again that logistics is basically a service provided to customers. As the 4th industrial revolution technologies such as AI, big data, IoT, and autonomous driving are being applied to logistics, which has been imprinted as a labor-intensive industry, it is gradually transforming into a technology-intensive industry. However, the conclusion that customer satisfaction is still influenced by invisible factors is highly suggestive despite such changes.There were limitations in that independent variables could not be sufficiently derived and differentiated values ​​could not be obtained despite questionnaires for various comparison groups. Based on this study, it seems necessary to expand the scope of research to differentiated subjects such as age and size in order to derive more meaningful research results in the future.