학술논문

2009 개정 수학교과서 분석 및 재편성에 관한 연구 : 중학교 1학년 함수단원 중심으로 / A study on the reorganization and an analysis of the 2009 revised mathematics textbooks
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
본 논문에서는 교육과학기술부에서 발표한 2009 개정 교육과정에서 강조하는 수학적 창의성에 대해 중학교1 수학 교과서를 분석하였다. 분석을 통해 나타난 미흡한 부분을 교과서 함수단원의 재편성을 통해 보완하는 방법으로써 수학 교과서 개편 방향을 제시하였다. 또한 재편성된 교과서를 통해 수학적 사고와 자기 주도적 학습 방식으로 수학적 창의성 수업이 잘 이루어 질 수 있도록 학습 지도안을 함께 제시하였다. 재편성에 관한 내용은 함수단원의 수학 내용과 사회학과 경제 내용을 통합시켜 실생활에 관한 문제를 통해 수학의 역할을 이해하고, 수학적 창의성이 극대화 될 수 있도록 교과서 재편성을 제시하였다.
In this paper, we analyzed middle school mathematicstextbooks focusing mathematical creativity suggested by themathematics curriculum revised in 2009 by the ministry ofeducation, science and technology. Based on this, we proposed adirection to revamp the current mathematics textbooks.In addition, we lay out an improved method of how to teachmathematics in order to enhance creativity in mathematicalthinking and self-directed way of learning mathematics.For the above propose, we suggested a problems incorporatingsociology and economics in mathematics problems so as tomaximize the students, understanding the role of mathematics inreal life related problems.