학술논문

中國人 學習者를 위한 韓國語 條件 連結語尾의 敎育方案 硏究 : 黃皙暎의 『오래된 정원』 原文 및 中譯本을 活用하여 / A Study on the Educational Method of Korean Conditional Connective Endings for Chinese
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
이 연구에서 중국인 한국어 학습자를 위한 효과적인 조건 연결어미 교육 방안을 제시하였다. 먼저 한국어 조건 연결어미의 정의와 분류를 재검토하였다. 지금까지 한국어학계와 한국어교육학계 조건 연결어미에 대한 분류 의견이 아직 통일되어 있지 않다. 학습자에게 유용한 정보를 제공하기 위하여 제2장에서 ‘-면, -거든, -아야/어야/여야, -다면, -더라면, -려면, -라면, -던들, -ㄹ진대’의 서로 다른 통사적·의미적 특징과 각자 해당되는 조건 유형을 고찰하였다. 제3장에서 출현 빈도를 통계내면 소설『오래된 정원』 원문에 나타난 조건 연결어미들을 두 가지로 나눈다. 즉, ‘-면’(58.1%), ‘-아야/어야/여야’(20.45%), ‘-다면’(14.22%)은 사용빈도가 높은 것으로 보며, ‘-려면’(2.37%), ‘-거든’(1.97%), ‘-라면’(1.67%), ‘-더라면’(1.1), ‘-던들’과 ‘-ㄹ진대’(0.12%)는 사용빈도가 낮은 것으로 본다. 한·중 조건 표현 대응 분석에서 한국어 사실성 조건에 해당되는 중국어 관련사 ‘才’, ‘只要...就’, ‘只有...才’,‘一...就’, ‘除非...否則’, 비사실성 조건에 해당되는 중국어 ‘萬一’, ‘一旦’,‘如果...就’, ‘要是...就’ ,반사실성 조건에 해당되는 ‘要不是...就’,‘除非...否則’이 있다 . 비대칭 현상에서 한국어 조건 연결어미 ‘-면’은 중국어 인과관계 관련사 ‘就’, ‘则’,‘便’, 관련사 ‘既然...就(那么)’과의 대응 양상, ‘-아야/어야/여야’는 중국어 양보관계의 관련사인 ‘即使…也’과 대응 양상, ‘-라면’의 비대칭 양상, 그리고 중국어 무조건 관계는 한국어 양보 관계나 선택 관계와 대응되는 양상을 제시하였다. 이상 연구 결과를 바탕으로 형태 초점 교수법을 이용하여 5 단계의 교육 모형에 따라, 중국인 중급 학습자를 대상으로 ‘-면, -다면, -아야/어야/여야’의 교육 방안을 제시하였다. 그리고 수업 효과와 학습 피드백을 받기 위해 사후 평가 문제를 따로 설계하였다. 이 연구는 소설 원문 및 중역본에 근거하여 정리해 낸 한·중 조건 표현의 대응 양상에 한계가 있다. 또한 교육 방안을 실제 수업에 적용하지 못했던 점이 아쉬웠다.
The purpose of this study is to find out the suitable method of teaching Korean conditional connective endings for Chinese learners who study Korean. First, this study reviews the definition and classification of conditional connective endings for Korean in advance. At the moment, there are some differences in the field between language and education of Korean on conditional connective endings. This study contains all recognized ‘-면, -거든, -아야/어야/여야’, moreover, ‘-다면, -더라면, -려면, -라면, -던들, -ㄹ진대’were used as conditional connective endings. In addition, in order to providing the effective learning information for learners, Chapter 2 is aimed to investigate ‘-면, -거든, -아야/어야/여야, -다면, -더라면, -려면, -라면, -던들, -ㄹ진대’on several parts, such as the patterns of condition type, syntactic and semantic feature. Chapter 3 reveals and analyzes the conditions of relationship about homologous and non-homologous phenomenon between Korea and Chinese through the original and Chinese version of Hwang Suk-yong's novel . According to conditional connective endings which appeared in the novel can be divided into two groups. One is high-frequency group, including ‘-면’(58.1%), ‘-아야/어야/여야’(20.45%), ‘-다면’(14.22%) .The other is low-frequency group containing ‘-려면’(2.37%), ‘-거든’(1.97%), ‘-라면’(1.67%), ‘-더라면’(1.1), ‘-던들’과 ‘-ㄹ진대’(0.12%). In the analysis of the conditional relationship about homologous part between Korean and Chinese, Korean realistic conditional connective endings ‘-면’, ‘-아야/어야/여야’ are corresponding to Chinese conditional and hypothetical conjunctions, such as ‘才’, ‘只要...就’, ‘只有...才’,‘一...就’, ‘除非...否則’. Korean unrealistic conditional connective endings ‘-면’, ‘-다면’ are corresponding to ‘萬一’, ‘一旦’, ‘如果...就', '要是...就', and anti-realistic conditional connective endings, like ‘-면’, ‘-다면’, ‘-더라면’, ‘-아야/어야/여야’ conrrespond to ‘要不是...就’,‘除非...否則', ‘如果...就’, ‘要是...就’. As for non-homologous part, Korean realistic conditional connective ending ‘-면’ is corresponding to Chinese causal conjuctions ‘就’, ‘则’,‘便’,‘既然...就(那么)’. ‘-아야/어야/여야’ is in the homologous relationship with Chinese concessive conjuction ‘即使…也’. In the meantime, the non-homologous phenomenon of ‘-라면’, and the relation between Chinese unconditional condition relationships and Korean concessive, selective relationships are revealed. Based on the findings above, chapter 4 brings the educational method of ‘-면, -다면, -아야/어야/여야’, using 5-stages education model and Focus on Form Insruction for intermediate Chinese learners. It adds ex-post evaluation questionnaire in order to timely verifying the teaching effectiveness. General speaking, there are some insufficient parts on the analysis. In addition, the Korean novel is circumscribed as the sample. Unfortunately the educational method cannot practice in reality for the research.