학술논문

문화재생공간의 공공성 기반 운영활성화 방안에 관한 연구 / A Study on Methods for the Operational Revitalization based on the Publicness in Cultural Regeneration Spaces
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
문화재생공간
공공성
운영활성화
Language
Korean
Abstract
본 연구는 지역 내 방치되어 있는 유휴시설을 문화공간으로 재생시킬 때, ‘공공성’을 함께 반영함으로써 문화재생공간 운영이 보다 활성화될 수 있는 전략을 제시하는 것이다.연구 방법은 첫째, 공공성에 대한 개념과 문화재생공간에서 공공성의 중요성을 이론적으로 고찰한 후 문화재생공간에서 공공성과 운영에 대한 관계를 파악하였다. 둘째, 현재 문화재생공간에서 공공성을 얼마나 적용되고 있는지 설문조사를 진행하여 실태를 파악하고, 해외 우수 사례를 조사하여 문화재생공간에서의 공공성에 대한 운영 방향을 도출하였다. 셋째, 선행연구를 통해 공공성의 특성과 운영활성화 요소를 도출하고, 이를 기준으로 국내에서 현재 운영 중인 문화재생공간의 사례를 분석하였다. 이후 설문조사를 추가하여 사례분석 결과를 검증한 후 최종적인 운영활성화 전략을 제시하였다.연구 결과는 다음과 같다.첫째, ‘공간 운영 측면’에서 활성화를 유도하기 위해서는 공공성의 ‘수용성’을 기반으로 공간의 ‘정체성’을 나타낸다. 이를 위해 기존 건축물의 특성이 나타나는 흔적을 최대한 본래의 상태로 남겨두거나, 아카이빙 공간 확보, 새로운 용도로 변형, 상징적인 형태로 디자인, 기존 명칭을 그대로 활용하는 방법 등을 통해 “정체성”을 나타내는 것이 효과적이다.다음으로 공공성의 ‘상호보완성’을 기반으로 공간의 ‘유연성’을 나타낸다. 이를 위해 지역 내 부족한 인프라 및 서비스 등을 함께 제공하여 문화예술활동 외 다른 목적과 용도로도 방문하도록 유도한다. 또한, 대관 시스템 적용, 다목적의 공간을 확보하여 활동의 유연성을 확보하는 방법 등으로 “유연성”을 나타내는 것이 효과적이다.둘째, ‘프로그램 운영 측면’에서 활성화를 유도하기 위해서는 공공성의 ‘상호보완성’을 기반으로 프로그램의 ‘교육성’을 나타낸다. 이를 위해 지역 내 부족한 교육 서비스 등을 함께 제공하고 특히, 아동·청소년을 대상으로 문화예술교육 프로그램을 제공한다. 그리고 지역 정책과 연계한 전문 분야의 창업가를 위한 교육 및 멘토링 프로그램 진행, 문화재생공간 운영자를 위한 역량 강화, 시범 프로그램 운영 등을 통해 “교육성”을 나타내는 것이 효과적이다. 다음으로 공공성의 ‘활동성’을 기반으로 프로그램의 ‘교육성’을 나타낸다. 이를 위해 지역 주민의 특성을 고려한 맞춤 프로그램을 진행하여 문화예술활동의 경험도를 향상시킨다. 특히, 아동·청소년 대상으로 창의력 증진을 위한 융·복합 프로그램을 운영한다. 이때 국내·외 전문가를 강사로 초청하여 프로그램의 수준을 향상시킨다. 또한, 인근 주민을 대상으로 생활문화교육 및 생애주기별 평생문화예술대학 프로그램을 진행한다. 그리고 국내 다양한 문화예술인을 위한 전문 강의를 기획하여 “교육성”을 나타내는 것이 효과적이다.셋째, ‘거버넌스 운영 측면’에서 활성화를 유도하기 위해서는 공공성의 ‘참여성’을 기반으로 거버넌스의 ‘협력성’을 나타낸다. 이를 위해 주민, 지역공동체, 마을활동가, 전문가, 예술가, 행정공무원 등이 참여하여 아이디어 제안 및 합의 절차 등을 진행하는 기회를 마련한다. 그리고 주민 중심으로 기획단 및 협동조합 등을 자체적으로 결성하여 내부 인력 보충과 함께 민간 거버넌스를 확보한다. 또한, 지역 내·외부 전문가 및 작가, 예술가 등이 공간 디자인 및 교육 프로그램 강사 등으로 참여하여 운영의 내실화를 높이고, 유관기관과 협력하여 방문객들의 관심도 제고 및 홍보 협조를 위해 “협력성”을 나타내는 것이 효과적이다.다음으로 공공성의 ‘상호보완성’을 기반으로 거버넌스의 ‘협력성’을 나타낸다. 이를 위해 지역 정책 연계 및 지역복지 서비스 등을 함께 제공한다. 특히, 외부 전문가 및 전문기관과 협력하여 창업지원 프로그램을 개발하고, 이용자들의 관심사와 문화욕구 등을 구체적으로 파악하기 위해 특정 유관기관과 MOU를 맺어 연계 프로그램을 개발한다. 또한, 기업과 협력관계를 형성하여 취약계층을 위한 복지서비스를 제공하여 사회적 환원을 함께 실천하고, 예술가와 협력하여 마을 공동체 회복에 기여하는 등의 방법으로 “협력성”을 나타내는 것이 효과적이다.다음으로 공공성의 ‘확장성’을 기반으로 거버넌스의 ‘협력성’을 나타낸다. 이를 위해 문화재생공간과 지역의 다양한 자원 및 정책 등이 연결되어 운영의 범위를 도시까지 확장시킨다. 특히, 행정기관과 협력하여 제도적 지원을 받고, 거버넌스와 협력하여 도시를 특정 콘텐츠로 연결하도록 네트워크를 확대한다.또한, 마을 공동체와 MOU를 체결하여 연구 및 정보 공유 등 소통의 기회를 확보하고, 지역 내 관련 인프라를 문화재생공간 주변으로 이전하여 일대를 문화중심도시로 권역화하여 연계사업을 확대하는 등의 방법으로 “협력성”을 나타내는 것이 효과적이다.마지막으로 본 연구의 결과는 계속적으로 진화하는 문화재생공간의 운영방식과 정보 공개의 한계 등으로 추진사업을 전방위적으로 파악함에 있어 한계가 있었다. 그러나 국가 및 지자체가 달성한 사업을 객관적으로 평가할 수 있는 기초자료이자 향후 유사 정책 및 사업을 시행할 때 지침으로 활용될 수 있는 실증적 연구이기에 의의를 가진다.
The study is to suggest a strategy to revitalize the operation of cultural regeneration space by reflecting the 'Publicness' when regenerating idle facilities left in the area into cultural spaces.For this purpose, first, the concept of publicness and the cultural regeneration space the importance of publicness in were theoretically considered, and then the relationship between publicness and operation in the cultural regeneration space was grasped.Second, a survey was conducted to determine how much publicity is being applied to the current cultural regeneration space, and the direction of operation for publicity in the cultural regeneration space was derived by examining overseas best practices.Third, through previous research, the characteristics of publicness and elements of operational activation were derived, and based on this, cases of cultural reproduction spaces currently in operation in Korea were analyzed. Afterwards, a survey was added to verify the case analysis results, and a final operational activation strategy was presented.The research results obtained through these procedures and methods are as follows.First, in order to induce activation in ‘Space operation aspect’, the ‘Identity’ of the space is expressed based on the ‘Acceptability’ of publicness.For this, it is effective to show the “Identity” by leaving the traces of the characteristics of the existing building as much as possible in their original state, securing archiving space, transforming for new purposes, designing in symbolic forms, and using the existing name as it is. Next, the ‘Flexibility’ of space is expressed based on the ‘Mutual Complementarity’ of public nature. To this end, we inducement to visit for purposes other than cultural and artistic activity by providing infrastructure and services that are lacking in the region. In addition, it is effective to demonstrate “Flexibility” by applying a rental system, securing multi-purpose space, and securing flexibility in activities.Second, in order to induce the activation of 'Program operation aspect', the 'Educational' of the program was expressed based on the publicness 'Mutual Complementarity'.To this end, it provides educational services that are lacking in the region, and provides cultural and arts education programs especially for children and adolescents. And it is effective to show "Educational" through education and mentoring programs for entrepreneurs in specialized fields linked to local policies, capacity building for cultural regeneration space operators, and pilot programs. Next, based on the 'Activity' of publicness, ‘Educational' of the program is shown. To this end, customized programs considering the characteristics of local residents are conducted to improve the experience of cultural and artistic activities. Especially, we operate a convergence program to promote creativity for children and adolescents. At this time, domestic and foreign experts are invited as instructors to improve the level of the program. In addition, we provide lifestyle culture education and lifelong culture and arts college programs for each life cycle for nearby residents. And it is effective to demonstrate “Educational” by planning professional lectures for various cultural artists in the country.Third, in order to induce activation in the 'Governance operation aspect' it shows the 'Cooperation' of governance based on the 'Participation' of publicness.For this, opportunity are provided for resident, local community, community activist, expert, artist, and administrative official to participate and propose idea and agreement procedure. And it organizes planning groups and cooperatives on its own, focusing on residents and secures civilian governance along with supplementing internal manpower. In addition, local and external experts, writers, artists, etc. participate as space design and education program instructors to enhance operational stability, and cooperate with related organizations to increase visitor interest and promote cooperation, demonstrating “Cooperation” effective. Next, it represents the ‘Cooperation’ of governance based on the ‘Mutual Complementarity’ of publicness. To this end, local policy linkage and local welfare services are provided. Especially, we develop start-up support programs in cooperation with external experts and specialized organizations, and develop linked programs by signing MOU with specific related organizations to specifically understand the interests and cultural desires of users. In addition, it is effective to form a cooperative relationship with companies to provide welfare services for the vulnerable, to practice social return together, and to contribute to the recovery of the village community by 'Cooperation' with artists. Next, it represents the ‘Cooperation’ of governance based on the ‘Scalability’ of publicness. To this end, the cultural regeneration space and local various resources and policies are connected to expand the scope of operation to the city. Especially, we receive institutional support in cooperation with administrative agencies, and expand the network to connect the city to specific contents in cooperation with governance. In addition, It is effective to demonstrate “Cooperation” by signing an MOU with the village community to secure opportunities for research and information sharing, relocating related infrastructure within the region to the vicinity of the cultural regeneration space, regionalizing the area into a culture-centered city, and expanding linked projects.Finally, the results of this study have limitations in understanding the promotion project in all directions due to the continuously evolving operation method of the cultural regeneration space and the limitation of information disclosure. However, it is meaningful because it is basic data that can objectively evaluate the projects achieved by the national and local governments and is an empirical study that can be used as a guideline when implementing similar policies and projects in the future.