학술논문

스포츠강좌이용권 사업시행이 체육활동비와 신체활동에 미치는 영향 / Effect of sports voucher business on physical activity expenses and physical activity
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
스포츠강좌이용권
체육활동비
신체활동
재정패널조사
국민생활체육조사
Language
Korean
Abstract
본 연구에서는 저소득층 유‧청소년에게 스포츠강좌 수강료를 지원하는 스포츠강좌이용권 사업의 시행에 따라 수혜여부와 지역별 지원금액의 차이가 수혜대상의 체육활동비 지출과 유‧청소년의 신체활동에 영향을 끼칠 것이라는 가설을 조세재정연구원의 재정패널조사, 문화체육관광부의 국민생활체육조사, 국민체육진흥공단 내부자료를 활용, 데이터를 가공하여 패널회귀분석을 통해 검증하였다. 2015년부터 2019년까지 5년의 자료 중 스포츠강좌이용권 수혜자격을 고려하여 만 5세에서 만 18세까지의 대상자를 채택, 매년 기준 중위소득을 고려한 소득 기준을 적용하여 수혜대상을 추출하고 응답의 적절성, 결측치 등 처리 후 재정패널조사 총 1,162표본, 국민생활체육조사 총 605표본을 분석에 사용하였다. 가설검증을 위한 종속변수로 체육활동비 지출의 경우 재정패널조사의 문화‧체육활동비와 국민생활체육조사의 월간 체육활동 참여경비를, 신체활동의 경우 주간 체육활동 참여시간과 연간 생활체육 강좌 수강기간을 사용하였다. 이 외 체육활동비 지출과 신체활동에 영향을 미칠 것으로 예상되는 지역내 총생산(GRDP), 지역 인구, 수혜가구 월 소득, 수혜자 나이 등의 자료를 활용하였으며, 패널회귀분석을 위한 모형을 설정한 후 R-studio를 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 수혜대상가구의 문화·체육활동비 지출은 지역별 스포츠강좌이용권 예산액이 백만원 증가할 때 마다 연간 약 343원이 유의하게 증가하는 것으로 분석되었으며, 월간 체육활동 경비는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 신체활동에 미치는 영향과 관련하여, 주간 체육활동 참여시간은 유의한 차이가 없었으나, 연간 생활체육 강좌 수강기간은 스포츠강좌이용권 수혜에 따라 0.89개월 유의하게 증가하는 것으로 분석되었다. 본 연구는 그간 스포츠강좌이용권 관련 선행연구가 문헌분석이나 인터뷰를 통한 질적 연구 등을 통한 정책제언 위주인 점과 달리 사업시행 효과를 계량적으로 분석하였고, 사업의 취지에 부합하게 수혜대상의 강좌참여가 증가한 것을 검증한 것에 의의가 있다. 하지만 사업시행 전‧후의 차이 분석을 위한 적합한 데이터의 부재, 본인 기재식 원자료의 신뢰성 문제, 분석대상의 실제 스포츠강좌이용권 수혜여부 등 한계점이 존재하며, 본 사업의 최종목표인 저소득층 청소년의 지속적 생활체육 참여를 달성하였는지는 검증하지 못하였다. 따라서 향후 연구에서는 공공데이터 개방이라는 추세에 맞춰 국가‧공공기관의 원천데이터(소득공제 시 특정분야 소비액 등)를 활용하여 연구를 추진해 볼 필요가 있다. 또한 새로운 정책추진에 따른 데이터 확보를 통한 연구도 필요하며 사업시행 주체인 국민체육진흥공단은 다양한 정보를 수혜자 대상 직접 연구를 진행할 필요가 있다.
The purpose of this study is to test the hypothesis that providing sports vouchers to adolescents of low-income families will affect physical activity expenses of the beneficiary families and increase adolescents’ physical activity. To test the hypothesis, several panel regression analyses were performed using the data from the Korea Institute of Public Finance’s financial panel survey data, the Ministry of Culture, Sports and Tourism‘s National Survey on Sports for All data, and the internal data of Korea Sports Promotion Foundation. Setting the sample periods from 2015 to 2019, data including subjects aged 5 to 18 were extracted in consideration of eligibility for sports vouchers. Also, considering the median income, the beneficiaries and comparison targets were selected. A total of 1,162 households from the financial panel survey data and a total of 605 individual adolescents from the National Survey on Sports for All data were used for analysis. In the analysis, physical activity expenditure from the financial panel survey data and the monthly physical activity participation expenditure data from the National Survey on Sports for All were used as dependent variables. For physical activity, weekly physical activity participation time and the monthly physical education class attendance per year were used as dependent variables. In addition, gross regional product (GRDP), regional population, monthly income of beneficiary households, and beneficiary age, which are expected to have an impact on physical activity expenditure and physical activity, were used as control variables. R-Studio was used for statistical analysis. The results of this study are as follows: First, in relation to the impact on physical activity expenditure, it was analyzed that cultural and physical activity expenditure significantly increased by approximately KRW 343 per year for every KRW 1 million increase in the budget for sports vouchers by region. However, there was no significant difference in monthly physical activity expenses. Second, there was no significant difference in weekly physical activity participation time for physical activity. However, it was analyzed that the period of attending the annual physical education course increased significantly by 0.89 months according to the sports voucher benefits. While previous studies with qualitative methods, literature analysis, or interviews on sports vouchers were limited to making policy recommendations, this study provides evidence from empirically quantifying the effects of sports vouchers and verifying that the beneficiaries' participation in physical activity class. The limitations of this study include the lack of suitable data to analyze the difference between before and after the implementation of the sports voucher policy. Also, the reliability of the data can be problematic due to the self-response survey. The data cannot identify whether or not households or individual adolescents actually received sports vouchers. In addition, it was not verified whether the continuous participation in physical activity for low income adolescents was achieved. Therefore, in future research, it is necessary to have better, disaggregated and more frequent data to identify the effects of sports voucher on beneficiaries promote research using the source data of public institutions. In addition, it is necessary for a government to collect related data to promote and evaluate sports policy. Lastly, future studies which focuses on beneficiaries directly are needed to drive deeper understanding of the program.