학술논문

NCS '의료기기 인․허가' 과목의 '의료기기 등급분류' 단원에서 프로젝트 기반 학습을 활용한 교육 프로그램 개발 / The Development of an Educational Program using Project-Based Learning in the ‘Medical Device Classification’ Unit of the NCS ‘Medical Device Regulatory Affairs’ Subject
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
NCS
특성화고
프로젝트 학습
프로젝트 기반 학습
교육 프로그램
학습모듈
의료기기 인허가
직업교육
Language
Korean
Abstract
이 연구의 목적은 프로젝트 기반 학습을 활용한 교육 프로그램을 특성화 고등학교 ‘의료기기 인․허가’ 과목의 ‘의료기기 등급분류’ 단원 중심으로 개발하는 것이다. 프로그램 개발 모형인 PDI 모형과 프로젝트 기반 학습 전개 과정을 적용하여 교육 프로그램을 개발하였다. 교육 프로그램을 개발 하기 위해서 준비, 개발, 개선 단계로 연구를 진행하였다. 준비 단계에서는 ‘2022 개정 교육과정’, ‘NCS 학습모듈’, ‘프로젝트 기반 학습’ 분석을 통해 학습 주제 및 학습 목표를 설정하여 프로젝트 기 반 학습을 활용한 교육 프로그램을 개발을 위한 준비 절차를 진행하였다. 개발 단계에서는 프로젝트 기반 학습 전개 과정을 적용하여 절차에 따라 교육 프로그램, 교수․학습 과정안, 프레젠테이션 수업자료 등을 개발하고 교 육 프로그램에 대한 전문가 타당도 검증을 통해 프로그램을 보완하였다. 개선 단계에서는 프로그램 예비 시험과 현장 시험 및 수집된 결과들을 바탕으로 교육 프로그램을 수정․보완하여 완성하였다. 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학교에서 ‘2022 개정 교육과정’의 NCS ‘의료기기 인․ 허가’ 과목에 대한 프로젝트 기반 학습을 활용한 교육 프로그램의 개발 및 이에 대한 연구가 부족한 것을 파악하였다. 둘째, ‘2022 개정 교육과정’ 및 NCS ‘의료기기 인․허가’ 과목의 ‘의 료기기 등급 분류’를 분석하고, 프로젝트 기반학습에 대한 고찰을 통해 NCS 기반 교육과정에서 요구되는 효과적인 학습을 위한 교육 프로그램을 개발하였다. 셋째, NCS ‘인․허가 과목’과목의‘의료기기 등급분류’학습 영역의 학 습 요소 ‘등급분류기준 파악하기'에서 ‘품목군 판단', '등급 분류 기준 조 사', '등급 분류 기준 제정 및 재분류' 에 대하여 프로젝트 기반 학습을 활 용한 교육 프로그램을 프로젝트 수행을 위한 모둠별 활동으로 2차시씩 나누 어 총 6차시에 대해 개발하였다. 이 과정에서 교수․학습 과정안, 프레젠테이션 수업자료, 학생 수업 만족도 설문지, 학생 성찰 일지, 참여 학생 인터뷰 질문지가 개발되고 활용되었다. 넷째, 본 연구를 통해 개발된 프로젝트 기반 학습을 활용한 교육 프로그램에 대한 전문가 검증, 프로그램 예비 시험 및 현장 시험, 수집된 양적․질 적 자료 분석을 통하여 ‘2022 개정 교육과정’의 핵심 역량 중 ‘지식정보처리역량’과 NCS 의료기기 인허가에 대한 ‘직무 능력’에 대해 기여하는 결과 및 학생들의 높은 만족도를 확인하였다.
The purpose of this study is to develop an educational program using project-based learning, focusing on the "Medical Device Classification" unit of the "Medical Device Regulatory Affairs" subject at a specialized high school. An educational program was developed by applying the PDI model, a program development model, and the project-based learning development process. To develop the educational program, the research was conducted in three stages: preparation, development, and improvement. In the preparation stage, preparation procedures were conducted to develop an educational program using project-based learning by setting learning topics and learning goals through analysis of the ‘2022 revised curriculum’, ‘NCS learning module’, and ‘project-based learning’. In the development stage, the project-based learning development process was applied to develop the educational program, teaching and learning course plan, and presentation materials according to the procedures, and the program was supplemented through expert validity verification of the educational program. In the improvement stage, the education program was revised and supplemented based on program preliminary tests, field tests, and collected results. The research results on this are as follows. First, it was identified that there was a lack of development and research on educational programs using project-based learning for the NCS ‘Medical Device Regulatory Affairs’ subject of the ‘2022 revised curriculum’ in specialized high schools. Second, the "2022 Revised Curriculum" and NCS "Medical Device Recognition and Permission" subjects were analyzed, and an educational program for effective learning required in the NCS-based curriculum was developed through consideration of project-based learning. Third, the educational program using project-based learning was developed for the learning elements of the 'Medical Device Classification' learning area of the NCS 'Medical Device Regulatory Affairs' subject, from 'Identifying Classification Criteria' to 'Determining Item Group', 'Investigating Classification Criteria', and 'Establishing and Reclassifying Classification Criteria', for a total of 6 sessions, divided into 2 sessions by group activities for project implementation. In this process, teaching and learning curriculum, presentation materials, student class satisfaction questionnaire, student reflection journal, and participant interview questionnaire were developed and utilized. Fourth, through expert validation of the educational program using project-based learning developed through this study, preliminary and field tests of the program, and analysis of the collected quantitative and qualitative data, the contribution of the program to the core competencies of the '2022 Revised Curriculum', 'knowledge information processing competence' and 'job competence' for NCS 'Medical Device Regulatory Affairs', and the high satisfaction of students were confirmed.