학술논문

중국 코미디 영화의 캐릭터 구성요소 연구 : <크레이지 스톤>을 중심으로 / A Study on the Character Components of Chinese Comedic Films : Focusing on
Document Type
Image
Author
Source
Subject
코미디
캐릭터 구성요소
중국 영화
<크레이지 스톤>
중국 코미디
Language
Korean
Abstract
Ning Hao, reputed as a new-generation talented director in the Chinese film industry, is devoted to exploring the essential characteristics of comedies and breaking traditional rules of creation. Deeply rooted in social realistic life, his film works reveal the real life of the ordinary people, and disclose social problems. Through the comedy expression widely accepted by the public, Ning Hao has created a series of film works with the universal values. While showing the characteristics of comedies, his works are filled with comedic spirits, which shows the director's comedic life view. The traditional Chinese culture is two-sided. It is enduring and boasts much essence. However, it is also feudal and hierarchical. Sticking to the spirit of cultural inheritance of selecting the essence and discarding the gross, Ning Hao shows the extensive and profound Chinese culture, as well as its defects through films. Ning Hao is the only Chinese director that has analyzed culture so thoroughly through films. The films of Ning Hao develop his own characteristics in the Chinese film industry, which is especially embodied in his respect and compromise over artistry, culture, technicality and commercial character of films. In 2006, Ning Hao released the film works Crazy Stone, which surprised the film industry and presented a different film story to the audience. This paper studies the character image of Chinese comedic films. With Director Ning Hao's well-known works Crazy Stone as the research object, this paper studies the image analysis and character image building of comedic characters, and shows the image building characteristics and artistic tactics of directors of Chinese comedic films represented by Ning Hao. Chapter One is the introduction. It is mainly divided into three sections for the early-stage investigation and theoretical foundation of the paper theme. It includes the research purpose, the research necessity, the research method, the research scope and the previous research. Chapter Two sorts out concepts of the Chinese comedic films, analyzes the creation style of Chinese films and arranges the development course of the Chinese comedic films. In the process of sorting out the development history of Chinese comedies, it mentions the primary stage, the development stage, the prosperity stage and the completion stage of comedies. Chapter Three introduces Director Ning Hao and his works. Ning Hao not only is the new-generation director that can best seize the film market, but also creates a miracle for the gloomy Chinese film market through his unique comedic expression. Chapter Four describes and explains the filming techniques in the movie . It mainly proceeds from three aspects: the formation of the storyline, the editing skills of the scene, and the aesthetics of the image. By analyzing the details and structure of the entire movie Crazy Stone, we will have a more comprehensive study of the technical level of the movie, so we will have an analysis and understanding of the overall style of the movie, and the later chapters play a role as a forecast. Chapter Five analyzes the comedic characters in Crazy Stone. The paper mainly explains the image of the thief, the guard and the assistant in films, and shows how the character images in the film are presented through their languages, actions and thoughts. Chapter Six talks about how actors and the director build the character image through behavioral details in the comedic film Crazy Stone. Chapter Seven narrates the creation significance and social value of comedic films of Director Ning Hao. The films of Ning Hao create the director's ratification of the values, and endow characters with new spirits. His films organically combine art business and communication, and realize social values. Chapter Eight summarizes the previous text and proposes suggestions for the development of the Chinese comedic films through Ning Hao's film work.
닝하오(寜浩)는 중국 영화계에서 특수한 재능을 가진 신세대 감독으로 불리고, 코미디의 본질적인 특징을 탐구하고 전통 창작의 법칙을 깨기 위해 노력하고 있다. 그의 영화는 사회 실생활을 바탕으로 하여 일반 대중의 실생활과 사회문제를 코미디 형식으로 표현한다. 닝하오 감독은 대중들이 받아들일 수 있는 코미디 표현 방식으로 보편적인 가치관을 가지고 코미디의 특색을 살리면서 코미디 정신으로 가득 찬 영화를 만들었다. 중국 전통문화는 오랫동안 쇠퇴하지 않고 그 사상과 정신이 담긴 정수(精髓)를 유지하고 있지만 봉건성과 계급성이 그대로 남아있다는 결점을 가지고 있다. 닝하오 감독은 정수를 취하고 찌꺼기를 버리는 문화 전승 정신으로 영화를 통해 중국 문화의 위대함과 심오함을 남기되 및 버려야 할 것들을 풍자적으로 보여준다. 닝하오 감독은 문화에 대해 분석이 매우 뚜렷해서 지금까지 중국 감독들 중 누구도 따라올 수 없다. 본 논문은 닝하오 감독의 대표작 을 연구 대상으로 삼아 코미디 인물의 캐릭터 분석과 캐릭터 설정에 대해서 연구하였다. 이를 통해 중국 코미디 영화에서 닝하오를 비롯한 감독들이 캐릭터를 설계하는 특징과 예술적 기법을 살펴보았다. 제1장은 서론 부분으로 주로 3절로 나누어 논문의 연구 목적과 필요성, 연구 방법 및 범위, 그리고 선행연구 등에 대해서 살펴보았다. 제2장은 중국 코미디 영화의 개념을 정리하여 중국 코미디 영화의 창작 스타일에 대해서 분석하고 중국 코미디 영화의 발전 과정을 고찰함과 동시에 중국 코미디 영화의 발전역사에 대해 정리하였다. 제3장은 닝하오 감독과 작품을 고찰하였다. 닝하오는 신세대 영화감독 중에서 영화 시장을 가장 잘 파악하고 있는 사람일 뿐만 아니라, 자신만의 코미디 표현으로 침체된 중국 영화시장에서 하나의 기적을 만들어냈다. 제4장은 의 코미디 속 촬영 기술에 대해 묘사하고 설명한다. 영화 의 전체적인 면을 살펴본 뒤 세부적이고 구조적인 분석을 바탕으로 기교적 측면에서 좀 더 포괄적인 연구를 통해 영화 전체의 스타일을 분석하였다. 제5장은 영화 속 캐릭터에 대한 분석이다. 본 장에서는 영화 속의 도둑, 경비원, 조수의 구성요소에 대해 분석하며, 언어 사용, 동작, 감정 등 측면에서 캐릭터의 구성요소를 어떻게 표현하는지를 탐색하였다. 제6장은 의 캐릭터를 통해서 배우와 감독이 어떻게 디테일 있게 캐릭터를 만들어냈는지에 대해서 살펴보았다. 제7장에서는 닝하오 감독의 영화가 보여주는 코미디 영화 창작의 의미와 사회적 가치에 대해서 살펴보았다. 닝하오 감독의 영화는 가치관에 대한 감독의 추가 인정을 창조하고, 인물에게 새로운 정신적 핵심을 부여하였다. 그래서 예술적인 면과 상업적 요소를 유기적으로 결합시키고 사회적 가치를 실현해냈다. 제8장은 앞에서 분석한 내용을 요약하고 정리하였다. 또 닝하오 감독의 작품을 통해 향후 중국 코미디 영화의 발전에 대한 건의를 제기하였다.