학술논문

세습 예인들의 대외 활동과 예술 지평의 확대-진도 박씨 가계를 중심으로-
External Activity of Inherited Artisan and the Expansion of Artistic Prospect-Centering on Jindo Park’s Family-
Document Type
Article
Author
Source
남도민속연구, 0(38), pp.191-222 Jun, 2019
Subject
역사학
Language
한국어
ISSN
1975-4728
Abstract
Inherited shaman had been the cradle and the path to produce artists continually. Throughout the middle of 20th century, shaman families have been dissolved, but the activities of danggol families are traditions that survived through generations. Inherited artists not only worked within the region, but also did external activities in an active manner and achieved artistic accomplishment. The Parks of Jindo, the main interest of this article, have produced splendid artists throughout generations, and his descendents have drawn the attention because they are still performing actively. Among them, Park, Jonggi, known to be the founder of Daegumsanjo is especially famous, and Park, Byungcheon, a master of Jindo sitgimgut is well-known, too. Their importance was found in the fact there have been active studies about their presence such as “Park, Jonggi’s critical biograpphy’ and ‘The reconstruction study of Park’s genealogy’. However, the existing study have given too much attention to the artistic accomplishment of the artists that less attention was paid to the contextual issues surrounding them. Inherited artists are very keen to the social appraisal. Those from shaman families were disdained so much that they strenuously searched for the artistic path in order to overcome their social position. The external activities of artists which oriented from their endeavor provided the opportunity to expand the artistic horizon and achieve individual accomplishments. This fact begs for attention. On the other hand, the accomplishments of external activities do flow into the region. In such a process, there comes a change in the transmission of gut in the region. Internal and external activities are intertwined that they need to be taken into consideration together. The fact that the evaluation about Inherited artists is complex asks for discretion. Those who are directly involved or the descendents speak out how they were mistreated under the guise of receiving good treatment. This fact needs to be examined. This article will focus mainly on Park, Jonggi and Park, Byungcheon and examine the relationship between the external activities of inherited artists and the internal activities, and contemplate on the duality of social awareness toward inherited artists.
세습무계는 예술가를 지속적으로 배출하는 산실이자 통로였다. 20세기 중후반을 지나면서 무계가 급속하게 해체되었지만 당골 가계의 활동은 대를 이어 계속되던 전통이었다. 이 글에서 주목하는 진도 박씨 가계의 경우 대를 이어서 출중한 예인들이 거듭 배출되고 그 후예들이 현재진행형의 활동을 하고 있어서 일찍부터 관심을 끌었다. 그중에서 대금산조 창시자로 알려진 박종기가 특히 유명하고 진도씻김굿 명인인 박병천도 널리 이름을 날렸다. 선행 연구에서는 예인들의 예술적 성과를 해명하는 데 집중하느라 그것을 둘러싼 맥락적인 문제와 이면의 상황들을 제대로 다루지 못했다. 그 부분을 새롭게 탐구할 필요가 있다. 세습 예인들은 누구보다도 사회적 평가에 민감한 편이다. 무계 출신들은 사회적으로 극심한 천대를 받았기 때문에 그것을 벗어나기 위해 예술 분야의 길을 치열하게 모색했다. 그 과정에서 이루어진 예인들의 대외 활동은 예술 지평을 확대하고 개성적인 성과를 일구는 계기가 되었다. 한편 대내외 활동이 연동돼 있으므로 아울러 다룰 필요가 있다. 대외 활동의 성과가 다시 지역으로 유입되는 현상도 일어난다. 그 과정에서 현지의 굿 전승에 변화가 나타나기도 한다. 그리고 세습 예인들에 대한 평가가 복합적이라는 것을 염두에 둘 필요가 있다. 당사자나 후예들은 환대의 이면에 자리한 천대의 시선에 시달렸다고 토로한다. 이런 점을 아울러 살필 필요가 있다. 이 글에서는 박종기․박병천을 중심으로 세습 예인들의 대외 활동과 대내 활동의 상관성에 대해 살펴보고, 세습 예인을 대하는 사회적 인식의 이중성에 대해 고찰하고자 한다.