학술논문

고속철도 급행 정차패턴 비교 연구 (I)
A Study of Comparison Between Expressing and Existing Halting Patterns in the Korean High Speed Railway
Document Type
Article
Source
한국철도학회논문집, 27(4), 178, pp.299-311 Apr, 2024
Subject
교통공학
Language
English
ISSN
2288-2235
1738-6225
Abstract
본 논문에서는 한국 고속철도에 적용을 위한 급행 고속 정차패턴을 도출하고, 도출된 패턴을 기존 패턴과 비교․분석한다. 최적 정차패턴 도출을 위해, 고속철도 급행 정차패턴 최적화 모델 (LPP-HSR-EXPRESS)를 순수하게 정수 변수로 구성된 정수 계획 문제로 정식화한다. 제시된 최적화 모델을 이용하여 최적 패턴을 도출하고, 도출된 최적 패턴을 기존 정차패턴과 비교․분석한다. 본 논문에서는 최적성 차이 0.25%를 갖는 도출 결과를 제시하였다. 제시된 최적 패턴은 118종류로서, 이는 기존 패턴이 144종류로 구성된 것과 비교할 때 83% 수준에 해당한다. 또한, 최적 패턴을 적용하는 경우, 약 4.0%의 총 통행시간이 단축되는 결과를 도출하였다. 총 통행시간 4.0% 단축은 기존 운행 방법과 비교할 때 총 통행시간의 손해 없이 급행 패턴을 추가로 도입할 수 있는 여지를 제공한다.
In this paper, we present results of comparison between existing and expressing halting patterns for the Korean High Speed Railway (HSR). To get optimal halting patterns, we formulate an optimization model (LPP-HSREXPRESS) in a pure Integer Programming model. We present a set of optimal solutions of the model and results of comparison to the existing halting patterns. We got a set of near optimal solution with less than 0.25% of the optimalitygap. The optimal solution consists of 118 different halting patterns, which is 83% of the existing patterns (144 patterns). Moreover, the optimal patterns yield 4.0% saved total travel time compared to the case of existing patterns. The 4.0% reduction in total travel time provides margin for additional express HSR to be introduced without compromising total travel time compared to existing operation method. This shows the possibility of reducing travel time for customers who choose express HSR without losing total travel time.