학술논문

텍스트와 제작 차원에서 본 브랜디드 웹드라마의특성
A Study on Narrative and Production of Branded-Webdrama
Document Type
Article
Author
Source
미디어 경제와 문화, 16(1), pp.99-140 Feb, 2018
Subject
신문방송학
Language
한국어
ISSN
1599-8258
Abstract
As web contents are taking lead in today’s media environment, this study observed the characteristics of branded-webdrama which is produced with the direct support of sponsor such as a company or a public institution. The study analysed four branded-webdramas which succeeded online as Top Hits and conducted in-depth interviews with people who participated in the production process to examine the characteristics of branded-webdrama as contents and also in dimension of production environment. As a result, in terms of the characteristics of contents, a speedy constitution of the story, a meager conflict and plain resolution, a happy character confined in private world and the imposition of responsibility on the younger generation were appeared in story level, while compact evolvement of story using narration, direct transfer of emotion and active exposure of brand were displayed in discourse level. The result of the in-depth interview revealed an emphasis on the speed on the field, an ad-drama oriented producer and the preference for a business-minded director and consideration of the taste of the younger generation as the characteristics in the production environment of branded-webdrama. Consequently, compared to webdramas made by the independent platform, branded-webdrama is not only an webdrama but also an advertisement which expects high marketing impact on the younger generation. However, although branded-webdrdama is targeting the younger generation, it does not examine their lives in-depth, which shows the characteristic of branded-webdrama which stresses on advertising and exposes its limit as a storytelling content.
본 연구는 웹 콘텐츠가 주도하는 미디어 환경에서 후원사의 지원을 받아 제작하는 브랜디드 웹드라마의 개념을 제시하고 그 특성에 주목하였다. 이를 위해 최근 수용자들의호응이 높았던 브랜디드 웹드라마 네 편에 대한 텍스트 분석과 브랜디드 웹드라마의 제작 주체인 제작자에 대한 심층 인터뷰를 수행하였다. 이를 통해 브랜디드 웹드라마의콘텐츠적 특성과 제작 측면의 특성이 어떻게 나타나고 있는지를 살펴보았다. 서사 분석결과 이야기 차원에서는 결핍ᐨ충족의 속도감 있는 이야기 구성, 빈약한 갈등과 극적 반전 없는 해결, 사적 세계에 갇힌 유쾌한 주인공, 이항 대립적인 세대 구분과 청년 세대에책임 지우기가 나타났다. 또한 담화 차원에서는 내레이션을 이용한 압축적 서사 전개, 직접적인 감정 전달과 적극적인 브랜드 노출을 의도하는 화면 구성의 특성을 찾아볼 수있었다. 심층 인터뷰를 통해 제작 환경을 살펴본 결과로는 젊은 세대 취향에 민감한 제작 행태, 텍스트 안과 밖의 속도감을 중시하는 제작 현장, ‘드라마+광고’를 지향하는제작자, 사업적 마인드를 지닌 연출자 선호라는 제작 측면의 특성을 확인할 수 있었다. 결과적으로 제작비 지원 주체가 플랫폼인 웹드라마에 비해, 브랜디드 웹드라마는 적은거부감을 통해 젊은층에게 높은 마케팅 효과를 기대하는 드라마이자 광고임을 확인할수 있었다. 그러나 브랜디드 웹드라마는 청년 세대를 타깃층으로 그들의 이야기를 다루지만 이들의 삶을 직접적으로 드러내고 심도 있게 담아 내지 않는다. 이는 광고로서의역할에 충실하고자 가벼운 이야기와 브랜드 노출에 집중한 브랜디드 웹드라마의 특성이자 한계를 동시에 보여 주는 것이다.