학술논문

두 얼굴의 주공
Duke of Zhou, The Two Faced
Document Type
Article
Author
Source
동양고전연구, 0(75), pp.31-64 Jun, 2019
Subject
기타인문학
Language
한국어
ISSN
3022-7410
Abstract
중국 고대에는 2종의 ‘周公象’이 있었다. ‘유덕자로서의 주공’과 ‘예악 제정자로서의 주공’이 그것이다. 淸華簡⋅『尙書』⋅『論語』⋅『孟子』⋅『荀子』 및 주공에 관한 언급이 있는 先秦⋅前漢시대의 문헌들에서는 거의 대부분 전자의 예만 나타난다. 후자의 예가 나타나는 것은 문헌적으로는 古文 經典이지만 시기적으로는 전한말기 이후의 일이다. 그런데 이런 현상이 나타난 것은 결코 우연이 아니다. 왜냐 하면 예악 제정자로서의 주공이 학술적⋅정치적으로 이슈화되는 것은, 전한말기에 劉向⋅劉歆이 도서 정리를 하면서 『좌전』⋅『예기』 등의 고문 경전을 입수한 일이나, 王莽이 주공을 빙자해 권력을 장악하고 제도 개혁을 통해 섭정을 하려고 했던 정치적 사건과 직접적으로 관련이 있기 때문이다. 현재 대부분의 학자들이 당연시하고 있는 ‘두 얼굴의 주공’은, 천여 년이라는 오랜 세월에 걸쳐 역사적으로 형성된 것이며, 왕망을 전후한 시기 및 그 이후에 일반화된 관념이다.
In early China, there were two distinct images of the Duke of Zhou. One is the "Duke of Zhou as the virtuous," and the other is "Duke of Zhou as the establisher of ritual and music (i.e. social institutions)." In texts of the pre-Qin and Western Han period such as the Tsinghua Manuscripts, Shangshu, Lunyu, Mengzi, Xunzi that mention the Duke of Zhou, the former is prevalent. The latter is found in the so called "ancient texts," but these can be dated to post-Western Han. However, the emergence of the image of "Duke of Zhou as the establisher of ritual and music" was not a coincidence. Rather, it became a scholarly and political issue because of the historical events that unfolded during the late Western Han. These include Liu Xiang and Liu Xin's finding of the ancient versions of Zuozhuan and Liji, while their compiling of the imperial bibliography, and Wang Mang's usurpation, when he claimed himself as the regent under the mask of the Duke of Zhou. The two faces of the Duke of Zhou, which seem so obvious to modern scholars were historical constructs. These images required a thousand years to formulate and started to be generalized only towards the end of the Western Han period.