학술논문

초등학생의 동기 강화 자기조절전략개발(SRSD) 쓰기 프로그램 효과
Testing a Motivation-Enhancing Self-Regulated Strategy Development Writing Program for Elementary School Students
Document Type
Article
Author
Source
교육심리연구, 37(1), pp.71-94 Mar, 2023
Subject
교육학
Language
한국어
ISSN
2713-7791
1225-4290
Abstract
본 연구는 동기부여에 초점을 두고 쓰기 전략과 자기조절 전략을 명시적으로 가르치는 프로그램을 개발하고, 프로그램이 학생의 쓰기와 학습동기에 미치는 효과를 검증하는 데 목적을 두었다. 이를 위해 본 연구는 ‘동기 강화 SRSD’ 쓰기 프로그램「생각노트 더 주세요.+」를 개발하고, 초등학교 6학년 일반 학급(53명)을 대상으로 SRSD 쓰기 프로그램「생각노트 더 주세요.」과 ‘동기 강화 SRSD’ 쓰기 프로그램「생각노트 더 주세요.+」을 중재했다. 그리고 ‘동기 강화 SRSD’ 쓰기 집단, SRSD 쓰기 집단, 통제집단의 쓰기, 학습동기, 동기조절 전략의 사전과 사후 점수를 비교하여 프로그램 효과를 검증했다. ‘동기 강화 SRSD’ 쓰기 프로그램「생각노트 더 주세요.+」의 효과를 검증한 결과는 다음과 같다. 프로그램 중재 후 ‘동기 강화 SRSD’ 쓰기 집단이 SRSD 쓰기 집단과 통제집단에 비해 쓰기 능력과 환경통제 전략 활용에서 높은 점수를 보여주었다. 그리고 ‘동기 강화 SRSD’ 쓰기 프로그램은 SRSD쓰기 프로그램과 비교하여 쓰기 효능감에 효과가 있고, 확인된 조절동기에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 프로그램의 효과는 쓰기 능력 수준에 따라 달라지는 것으로 나타났는데, ‘동기 강화 SRSD’ 쓰기 프로그램「생각노트 더 주세요.+」는 기초미달 수준 학생의 쓰기 능력 증진에 특히 효과적이었다. 이 연구는 학생의 동기 증진을 위한 교육적 개입으로 동기조절 전략을 명시적으로 가르칠 필요성을 확인하고, 학생의 쓰기와 동기 증진을 위해 교실에서 실제로 적용할 수 있는 쓰기 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증했다는 데 의의가 있다. 교육적 함의 : 본 연구는 현장 접근성을 갖춘 양질의 프로그램을 개발하기 위해서 체계적인 프로그램 개발 과정이 요구되며, 쓰기 학습 장면에서 과제 가치와 필요성을 내면화하도록 하는 것은 학생의 쓰기 능력 증진에 효과적임을 보여준다. 더불어 쓰기 능력 수준이 낮은 학생의 경우 학습전략과 함께 동기를 부여하는 교육적 개입이 필요함을 시사한다.
The purpose of this study was to develop a program to reinforce students' writing performance and learning motivation through writing and to test the effectiveness of the program. We developed「POW+TREEPLUS」, a motivation-enhancing self-regulated strategy development (SRSD) writing program. During effectiveness testing, the program, was applied to three groups motivation-enhancing SRSD writing group, an SRSD writing group, and a control group. The participants were 53 sixth-grade elementary school students from three classes. The results of the effectiveness testing of the motivation-enhancing SRSD writing program「POW+TREEPLUS」were as follows. We found that「POW+TREEPLUS」improved writing quality and self-efficacy for writing among the students. In addition,「POW+TREEPLUS」had a positive effect on the identified regulation and promoted the use of environmental control strategies. Finally, we found that the effect of the program on writing quality was different depending on the level of prior achievement in writing. This study found the need to teach explicitly motivational regulation strategies. In addition, this study is meaningful in that we developed a writing program that is easy to apply in the classroom and enhances student' writing performance and learning motivation. Educational Impact and Implications : This study suggests that: for the program to be applicable and easily implemented in the field, it should be developed based on systematic procedures. This study also suggests that it is an effective strategy to internalize the usefulness and instrumentality of writing when learning to write. In addition, this study suggests the need for educational interventions that motivate students with low achievement in writing along with providing effective learning strategies.