학술논문

예비기술교사의 플립드러닝 수업이 자기주도학습, 학습 동기 및 수업 만족도에 미치는 영향
Analyze of the Effects of Pre-Service Technology Teachers Flipped-Learning Lesson on the Self-Directed Learning, Learning Motivation, and Lesson Satisfaction
Document Type
Article
Author
Source
한국기술교육학회지, 23(2), pp.71-89 Aug, 2023
Subject
교육학
Language
한국어
ISSN
2671-6453
1598-0839
Abstract
본 연구의 목적은 예비기술교사를 대상으로 한 문제풀이 중심의 강의식 교과목 수업에서 플립드러닝 수업을 병행하였을 때, 플립드러닝 수업 전과 수업 후의 자기주도학습, 학습 동기 및 수업 만족도에 미치는영향을 분석하여 플립드러닝에 대한 시사점을 고찰하고자 하는 것이다. 25매의 설문지는 통계프로그램(SPSS 22)으로 분석하였으며, 이 연구를 종합한 결론은 다음과 같다. 첫째, 수업 전에 비대면으로 동영상을시청하고, 대면 수업에서는 개인별로 문제 풀이와 모둠 토의를 실시하고, 미흡한 부분을 교수자가 보충설명하는 플립드러닝 수업 전과 수업 후의 자기주도학습에 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 플립드러닝 수업 전과 수업 후의 학습 동기는 유의미한 차이를 보였다. 이는 수업 중에 문제 풀이가 있다는 것을 인식하고 있으므로 수업 전에 동영상을 시청할 때 집중하는 경향을 보여 학습 동기에 영향을 끼친 것으로 사료된다. 셋째, 플립드러닝을 활용한 수업 만족도 분석 결과, 전체적으로 유의미한 차이를 보였다. 수업 만족도에서 가장 차이가 있는 문항은 ‘수업 전에 동영상 시청이 플립드러닝 수업에 도움이 됨’이며, 평균은3.48에서 4.16으로 크게 향상되었다. 또한 ‘나는 수업 시간 및 그 외 시간에 친구들과 상의할 수 있어 좋았음’문항 평균은 3.36에서 3.96로 향상되어 플립드러닝 수업 만족도가 향상되었음을 보여준다. 본 연구결과를 종합하면, 동영상을 시청한 뒤에 수업 시간에 문제 풀이, 토론 및 보충학습을 하는 플립드러닝 수업은 자기주도학습에 도움이 되었고, 학습동기를 부여했으며 수업 만족도를 향상시켰다. 그러나, 교과목에 따라 플립드러닝 수업은 기존의 수업 외에 추가적으로 동영상을 시청해야 하는 부담이 있으므로 수업전체를 플립드러닝으로 진행하는 것보다는 단기간에 활용하는 방법이 좋다고 사료된다.
The purpose of this study is to consider the implications of flipped learning by analyzing the effects on self-directed learning, learning motivation, and lesson satisfaction before and after lesson in flipped learning lessons for pre-service technology teachers with flipped learning is combined with lecture-type lessons. The 25 questionnaires are analyzed by a statistical program(SPSS ver.22), and the conclusions of this study are as follows. First, after watching the video before lesson, self-directed problem solving and group learning during lesson, the flipped learning lesson shows a significant difference in self-directed learning before and after lesson. Second, there is a significant difference in learning motivation before and after of the flipped learning lesson. This affects pre-service technology teachers’learning motivation to focus more on watching the video before lesson because they know there is a test in lesson. Third, as a result of the satisfaction analysis of lessons using flipped learning, there is a significant difference overall. The items with the most difference in satisfaction are ‘watching videos before lesson is helpful for flipped learning lesson’, and ‘I liked being able to discuss with my friends during lesson time and other times’. Summarizing the results of this study, the flipped learning: problem test, discussion, and supplementary learning after watching the video improves lesson satisfaction as well as giving motivation for learning and also enhances the quality of self-directed learning. It is considered that it is better to use in a short period of time rather than conducting the entire lesson through flipped learning.