학술논문

소비자는 배터리 스왑핑 전기차를 선호할까?: 이산선택실험법을 이용한 잠재선호 분석
Do Consumers Prefer Battery Swapping Electric Vehicles?: Analysis of Stated Preference Using Discrete Choice Experiment
Document Type
Article
Author
Source
기술혁신학회지, 26(6), pp.877-895 Dec, 2023
Subject
기술정책
Language
한국어
ISSN
2713-8666
1598-2912
Abstract
전기차의 구조적 한계에 기인하는 긴 충전시간을 극복하기 위해 기존의 유선충전(Plug-in charging) 방식 대신 배터리 스왑핑(Battery swapping) 방식을 채택하는 기업이 늘고 있다. 이에 본 연구는 이산선택실험법(Discrete choice experiment)을 사용해 유선충전 전기차 및 배터리 스왑핑 전기차 구매에 대한 소비자 선호를 비교 분석하였다. 차량의충전방식, 충전시간, 충전인프라 접근성, 총소유비용, 주행거리, CO2 배출량을 속성으로 선택집합을 구성하였으며, 이를 기반으로 한국 소비자 400명 대상의 설문조사를 실시했다. 혼합로짓모형(Mixed logit model)으로 효용함수 추정결과, 소비자는 배터리 스왑핑 전기차보다 유선충전 전기차를 더 선호하며 선택집합을 구성하는 모든 속성이 소비자 선호에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 실증결과는 전기차 시장 침투율을 높이고자 하는 정부와 기업에정책적·전략적 시사점을 제시할 것으로 기대된다.
To overcome charging time limitation of electric vehicles (EVs), there is a growing trend among companies to adopt battery swapping methods instead of the conventional plug-in charging approach. This study aims to carry out a comparative analysis of consumer preferences when considering the purchase of plug-in charging EV and battery swapping EV. A discrete choice experiment was conducted involving 400 Korean consumers, wherein charging time, charging infrastructure accessibility, total cost of ownership, driving range, and carbon dioxide (CO2) emissions were considered as key attributes. The estimation results using a mixed logit model revealed that all attributes had a significant impact on consumer preferences. Additionally, Korean consumers exhibited a stronger preference for plug-in charging EVs over battery swapping EVs. The findings of this study are expected to offer valuable policy and strategic insights for governments and companies aiming to enhance the market penetration of EVs.