학술논문

공간 감각 신장을 지원하는 초등수학 교수․학습의 방향성 탐색
Exploring Directions for Elementary Mathematics Teaching and Learning to Support Spatial Sense
Document Type
Article
Author
Source
학교수학, 25(2), pp.277-305 Jun, 2023
Subject
교육학
Language
한국어
ISSN
2288-8365
1229-4322
Abstract
This study aims to explore the direction of elementary mathematics teaching and learning to support the development of spatial sense. For this purpose, tasks in elementary mathematics textbooks dealing with spatial sense were analyzed from the perspectives of spatial sense and levels of cognitive demands. The results showed that Korean textbooks provided tasks related to mental rotation, mental transformation, mental dimensional transformation, and positional sense in terms of spatial sense, and PNC, PWC, and DM tasks in terms of the levels of cognitive demands. In order to explore the direction of teaching and learning related to the spatial sense of three-dimensional shapes, we analyzed publicly available teaching and learning materials from IREM in France as an example of a task with distinctive features from the Korean textbooks tasks. Based on this analysis and discussion, implications were drawn for the direction of elementary mathematics teaching and learning that supports the development of spatial sense in terms of task development, curriculum, and teaching and learning methods.
본 연구는 입체도형의 공간 감각의 신장을 지원할 수 있도록 초등수학 교수․학습이 나아갈 방향성에 대해 탐색하고자 하였다. 이를 위해 입체도형의 공간 감각과 관련한 초등수학 교과서 단원의 과제를 공간 감각 및 인지적 노력 수준의 관점에 따라 분석하였다. 그 결과, 우리나라 교과서에서는 공간 감각의 하위 요인 중 정신적 회전, 정신적 변형, 정신적 차원 변형, 위치 감각에 대한 과제와 인지적 노력 수준의 유형 중 PNC, PWC, DM 과제를 제공하는 것으로 나타났다. 또한, 입체도형의 공간 감각에 관련하여 교수․학습의 방향성 탐색하기 위하여 우리나라 교과서 과제와 차별화되는 특징을 지닌 과제의 사례로 프랑스의 IREM에서 공개적으로 제공하는 교수․학습 자료를 분석하였다. 이러한 분석 및 논의를 통해 과제 개발, 교육과정, 교수․학습 방법의 측면에서 공간 감각의 발달을 지원하는 초등수학 교수․학습의 방향성에 관한 시사점을 도출하였다.