학술논문

교육용 XR 저작도구 활용 수업의 효과성 및 창의적 자아효능감과 학습태도, 지각된 즐거움에 미치는 영향
The Effect of Educational XR Authoring Tool and Impact of Creative Self-Efficacy, Learning Attitude and Perceived Enjoyment
Document Type
Article
Author
Source
컴퓨터교육학회 논문지, 26(6), pp.41-49 Nov, 2023
Subject
교육학
Language
한국어
ISSN
2733-9785
1598-5016
Abstract
본 연구의 목적은 최근 4차 산업혁명시대에 교육 분야에서 새로운 기술에 적용되고 있는 교육용 XR 저작도구의 활용이 학생들의 창의적 자아효능감과 학습태도에 미치는 영향을 분석하여 시사점을 도출하는 데 있다. 이를 위해 초등학교 6학년 6개반(133명)을 대상으로 과학 수업에서 XR 저작도구를 활용하기 전과 후 2차례 설문을 진행하여 효과성을 검증하였다. 과학 수업에서 교육용 XR 저작도구 활용 교육 전·후 학생들의 학습태도 및 창의적 자기효능감의 변화를 분석한 결과, 창의적 자기효능감과 학습태도 모두 평균 점수가 증가하였으며 유의미한 차이를 보였다. 또한, 창의적 자기효능감, 학습태도, 지각된 즐거움은 모두 양의 상관관계가 있어, 교과에 대한 흥미와 학습태도의 개선이 자기효능감으로 이어진다고 볼 수 있다. 추후 과학 교과뿐만 아니라 다양한 교과에서 XR 저작도구 활용 수업을 통해 학생들의 창의적 자기효능감, 학습태도, 지각된 즐거움을 이끌어냄으로써 긍정적인 학습효과를 기대할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to analyze how educational XR authoring tools, which are being applied to new technologies in the education field in the era of the 4th industrial revolution, have an effect on students' creative self-efficacy, learning attitude, and perceived enjoyment. To this end, the effectiveness was verified by conducting 6 classes (133 students) of 6th grade in elementary school twice before and after using the XR authoring tool in science class. As a result, there were changes in learning creative self-efficacy and attitude of the subjects before and after the education of students using the XR authoring tool in science class. The average score of both learning attitude and creative self-efficacy increased. and showed a significant difference. In addition, creative self-efficacy, learning attitude and perceived enjoyment were all positively correlated, showing statistically significant results. In the future, positive learning effects can be expected by eliciting students' creative self-efficacy, learning attitude, and perceived pleasure through classes using XR authoring tools in various subjects as well as science subjects.