학술논문

한방 음허변증에 따른 피부특성 및 설문 분석 연구
Study on the Skin Characteristic and Questionnaire according to Yin Deficiency Syndrome
Document Type
Article
Source
대한화장품학회지, 45(4), 118, pp.381-388 Dec, 2019
Subject
피부과학
Language
한국어
ISSN
2288-9507
1226-2587
Abstract
Recently, the importance of individual skin characteristic is emphasized for customized beauty products. There are many studies on the concept of the syndrome differentiation, related to individual cosmetics in Korean Medicine. However, skin characteristic according to Yin deficiency syndrome (YDS), which is associated with aging, are yet to be clarified. The objective of this study was to evaluate the skin characteristic and questionnaire of female with YDS compare to with non-YDS. 218 healthy females between 40 and 59 years of age were assessed for the skin hydration, elasticity, brightness (L* value), redness (a* value), pore, pigmentation, wrinkle, and sebum by Corneometerr®, Cutometerr®, and Janus lll. Independent t-test showed lower hydration, lower elasticity, and higher redness in the YDS group compared to the non-YDS group (all p < 0.05). There was significant difference on the facial fever, insomnia, decreased amount of urine, and skin sensitive checklist. These results suggested that using the questionnaire associated with YDS and skin characteristic could separate skin types and apply to customized beauty products.
개인의 피부특성을 반영한 화장품에 대한 관심이 증가함에 따라 본 연구에서는 개인의 특성을 분류하기위해 한의학 변증(辨證) 개념을 도입하여 피부특징 및 대상자 특성을 구분하고자 하였다. 변증 중 노화와관련 있는 음허(陰虛)변증을 선정하였고, 건강한 40대와 50대 여성 218명을 음허변증으로 구분하여 피부특성과 설문응답패턴을 분석하였다. 피부특성은 Corneometer®, Cutometer®, Janus lll 측정기기를 활용하여 보습, 탄력, 모공, 주름, 색소침착, 피부색 및 피지 항목을 측정하였다. 설문은 음허설문지(yin-deficiency questionnaire, YDQ)와 피부상태설문지(modified skin type questionnaire)로 구성되어 있는데, 음허변증여부에 따른 교차비(odds ratio) 분석과 유의한 피부특성 차이를 나타내는 설문 분석의 두 단계로 구분하여분석하였다. 그 결과, 음허로 변증된 집단은 아닌 집단에 비해 보습과 탄력이 감소하고, 피부 붉기가 증가하는유의한 차이를 확인하였으며, 얼굴 열감과 불면, 신체 수분 감소 항목에서 불편감을 호소하였고 피부 민감성항목과 연관이 있음을 확인하였다. 본 연구 결과를 활용하여 음허변증과 관련된 설문 중 수분, 탄력, 붉기의피부특성을 나타내는 설문을 바탕으로 해당 고객에게 제품을 추천할 수 있을 것으로 사료된다.