학술논문

단위 조정 수준이 다른 중학교 2학년 세 명의 비례와 일차함수 문제 해결 과정에서 나타나는 특징
Proportion and Linear Function Problem-Solving of Three 8th-Grade Students with Different Levels of Units-Coordination
Document Type
Article
Source
학교수학, 25(3), pp.361-384 Sep, 2023
Subject
교육학
Language
한국어
ISSN
2288-8365
1229-4322
Abstract
학생의 단위 조정 수준과 수학 문제 해결 간의 관계에 대한 연구의 일환으로 본 연구는 중학교 학생들의 단위 조정 수준이 비례및 일차함수 문제 해결에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 분수 곱셈 과제에서 상이한 단위 조정 수준을 가진 학생들을 대상으로심층 면담을 진행하였다. 면담 과정에서는 특히, 단위 조정 수준이 다른 학생들의 비례 지식이 일차함수 문제 해결 과정에서의양적 조작과 어떠한 관련이 있는지에 주목하였다. 분석 결과, 단위 조정 수준에 따른 비례 문제의 해결 전략과 일차함수 문제 해결사이에서의 관련성을 확인하였다. 이에 따라 분석 결과를 바탕으로 단위 조정 이론, 비와 비례 개념, 일차함수 지식 간의 관련성에대해 논의한 후, 관련 내용의 학습 측면에 대한 시사점을 제시하였다.
This study aims to examine the relationship between students' units coordination abilities and their problem-solving strategies within the realm of school mathematics, with a focus on the effects of disparate units coordination skills on navigating proportion and linear function problems. The study conducted in-depth interviews with students, with attention on the application of students' units coordination abilities to fraction multiplication problems. The analysis focused on clarifying the way students' proportional reasoning - which is contingent on their units coordination levels - and their quantitative reasoning apply to linear function problems. The study's findings underscore a close relationship between students’ problem-solving methods for proportion problems, guided by their respective units coordination levels, and students' strategies in handling linear function problems. Further discussion includes students' units coordination abilities, the concepts of ratios and proportions, and how they relate to students' understanding of linear functions, providing pedagogical insights for the teaching and learning of these fundamental mathematical concepts.