학술논문

중국 학원 스포츠에 대한 이해
Understanding School Sport System of Chin
Document Type
Article
Author
Source
한국체육교육학회지, 27(5), 88, pp.201-212 Dec, 2022
Subject
교육학
Language
한국어
ISSN
1229-9685
Abstract
Purpose: The purpose of this study was to comprehensively understand Chinese school sport system by classifying into student-athlete entrance examination system, student-athlete sports team application motivation and dropout, academic stress, and parental support. Methods: Methodologically, this study selected the literature research method. In order to understand the general contents of Chinese school sport system, we reviewed and analyzed thesis, dissertation, journal articles, and conference presentation materials that are related to the topic being studied. Results: First, due to China's vast territory, different sports policies were being decided in each region. Specifically, the Education Departments of provinces, cities, and districts in China establish a physical education entrance examination system suitable for each region reflecting each region’s circumstance. Second, it was found that most of the Chinese student-athletes' motives for joining the sports team were for the purpose of entering upper schools or prestigious universities, taking the purpose of physical training through school sport as second motivation. Third, although a few schools require relatively reasonable scores in general education subjects, most schools set high achievement in sport tournaments for student-athletes in their admission regulations, resulting in student-athletes’ negligence in studies. Finally, it was found that parents' economic background had a great influence on the selection of sport evnet for student athletes. In addition, parents also aimed for their kids to enter a physical education college or go on to a high-level sports team by joining sports teams. Conclusion: Through this study, we hope that it will be used as a literature to obtain meaningful information for the development of Korean sports through additional research on the Chinese student-athlete training system and to solve academic curiosity about Chinese sports.
목적: 본 연구는 중국 학원 스포츠를 학생선수 입시제도, 학생선수 운동부 지원동기와 중도포기, 학업 스트레스, 학부모의 지원 등의 영역으로 구분하여 종합적인 이해를 도모하는 데 목적이 있다. 방법: 본 연구에서는 문헌고찰 방법을 채택하였다. 이를 위해 중국 학원 스포츠에 관한 중국 내 학위논문과학술논문, 학회 발표자료 등을 중심으로 검토·분석하였다. 구체적으로 본 연구는 학생선수 입시제도, 운동부지원동기, 중도포기, 학업 스트레스, 학부모의 지원 등에 관한 문헌자료를 검토하고 이를 정리하였다. 결과: 첫째, 중국은 넓은 국토 영역으로 인해 각 지역에 따라 상이한 체육정책과 육성 종목을 반영하고 있다. 구체적으로 중국 성(成), 시(市), 구(區) 교육부서에서는 지역 현황에 맞는 체육 입시제도를 수립하고 지방 교육당국의 지침과 각 학교의 여건에 맞게 독립적인 방식으로 체육특기생을 모집하고 있다. 둘째, 중국 학생선수들의 운동부 입단 동기는 대부분 상급학교나 명문대학교 입학이 목적인 것으로 나타났으며, 운동을 통한신체단련 등의 목적은 후 순위로 밝혀졌다. 셋째, 일부 학교에서는 비교적 높은 일반 교과성적을 요구하는곳도 있지만, 대부분의 학교에서는 입학 규정에 학생선수들의 대회성적을 높게 설정하여 학생선수들은 학업과 운동 사이에서 운동에 중점을 둔 학교생활을 보내고 있다. 마지막으로, 학생선수들의 종목 선정에 학부모의 경제적 배경이 크게 영향을 미치고 있는 것으로 나타났으며, 학부모들은 자녀의 운동부 입단으로 체육대학에 입학하거나 고수준 운동부 진학 등을 목표하는 것으로 밝혀졌다. 결론: 본 연구의 결과를 통해 중국 스포츠에 대한 학문적 궁금증을 해소하고 한국 스포츠 발전을 위한 유의미한 정보를 얻을 수 있는 문헌으로 활용되기를 기대한다.