학술논문

무기체계 시뮬레이터 개발을 위한 이종 언어 방식의 컴포넌트 참조 아키텍처 제안
A Proposal of Heterogeneous Component Reference Architecture on the Development of Weapon System Simulator
Document Type
Article
Source
정보과학회 컴퓨팅의 실제 논문지, 29(8), pp.364-370 Aug, 2023
Subject
컴퓨터학
Language
한국어
ISSN
2383-6326
2383-6318
Abstract
무기체계 시뮬레이션 소프트웨어는 무기체계와 상호 운용함으로써 실 환경에서 어려운 시험을 수행하거나 해당 무기체계를 대체하여 요구 기능을 검증하기 위한 도구로 활용되고 있다. 이러한 시뮬레이션 소프트웨어는 운용자 화면, 메시지 통신 및 시뮬레이션 운용을 위한 구성 요소들을 가지며, 각 구성 요소의 개발 환경에 따라 서로 다른 언어로 구현될 수 있다. 한편, 구현 언어가 다를 경우 소프트웨어 모듈 통합과 요구사항 변경에 대한 대응이 어렵고, 특히 개발 모듈을 연결하기 위해서 프로세스 간 통신을 사용하거나 구현 언어의 인터페이스 호출에 의존해야 하므로 높은 설계 복잡도와 낮은 개발 생산성을 갖게 된다. 본 논문은 무기체계 시뮬레이터의 구성 요소를 도출하여 참조 모델을 정의하고, 구성 요소의 통합을 용이하게 하는 아키텍처 패턴을 적용함으로써 무기체계 시뮬레이션 소프트웨어 설계에 적합한 참조 아키텍처를 제안한다. 참조 아키텍처는 컴포넌트 통합 방식의 설계 구조를 제시하며, 특히 이종 언어의 컴포넌트 통합이 가능하도록 교환 데이터 모델을 정의하여 설계 및 개발의 효율성을 제고한다.
Weapon simulation software is being used as a tool for testing scenarios that are difficult to perform in the operational environment or verifying the function of the weapon system. It has components for operator GUI, message communication and simulation operation, and may be implemented in different languages according to the development environment. Meanwhile, different language makes it difficult to integrate software modules and to reflect requirement changes, especially it has high design complexity and low development productivity for module integration because it has to implement inter process communication or rely on calls of native API. This paper proposes a reference architecture suitable for the architectural design of weapon simulation software by defining a reference model for the components of weapon system simulator and by applying an architectural pattern that facilitates the integration of components. It presents the design structure of component integration method and in particular, improves the efficiency of design and development by defining exchange data models to enable the integration of components of heterogeneous languages.