학술논문

실과 교과의 의생활 중심 메이커 기반 융합교육 프로그램 개발
Development of a Maker-Based Integrated Education Program Centered on Home Life in Practical Arts Curriculum
Document Type
Article
Source
한국실과교육학회지, 36(4), pp.219- Dec, 2023
Subject
교육학
Language
한국어
ISSN
1229-0467
Abstract
이 연구는 초등학교 실과 교육에서 업 사이클링을 활용하여 창의적 문제 해결을 지향하는 메이커 기반 융합교육의 적용 방안을 탐색하고자 수행되었다. 이 연구에서는 초등학교 실과의 의생활 영역과 기술 영역을 결합한 10차시 분량의 메이커 기반 융합교육 프로그램을 개발하였으며, 이를 통해 학생들이 직조, 바느질, 3D 프린팅, 레이저 커팅 등 다양한 기술을 활용하여 생활 소품을 만드는 활동에 참여하도록 하였다. 이 프로그램은 PDIE 및 EDMSR 모형을 기반으로 창의적 메이커 활동을 통해 기존 의생활 영역 실습과 차별성을 띄는 교수․학습 방안을 제안하고자 하였다. 개발된 프로그램은 전문가 집단의 내용 타당도 검토를 통해 타당도를 확인하였다. 이 연구에서 제안하고 있는 초등학교 실과 교과의 가정 영역과 기술 영역을 융합하는 형태의 교육 프로그램은 후속 연구를 통해 다양한 형태의 실과 내용 요소를 중심으로 개발하고 확장할 필요가 있을 것이다.
This study explored the application of maker-based STEAM education in primary school practical arts instruction, focusing on nurturing creative problem-solving skills through upcycling. It involved designing a 10-week program blending home life and technology domains in elementary school practical arts. The program engaged students in creating everyday items using techniques such as weaving, sewing, 3D printing, and laser cutting. Based on the PDIE and EDMSR models, this program offered an approach to teaching and learning that is distinct from traditional home life area practices through creative maker activities. The program's validity was assessed through a content validity review by experts. The study’s proposed educational approach, integrating elementary practical arts with the home and technology domains, emphasizes the need for continuous development and expansion, incorporating diverse content elements.