학술논문

초등학교 6학년의 사회경제적 지위 인식과 미래에 대한 인식과의 관계에서 전반적인 행복감과 삶의 만족도의 직렬다중매개효과
The serial multiple meditation of overall happiness and life satisfaction between subjective socioeconomic status and future expectation in 6th grade elementary school students
Document Type
Article
Source
학습자중심교과교육연구, 23(18), pp.243-256 Sep, 2023
Subject
교육학
Language
한국어
ISSN
2671-776X
1598-2106
Abstract
목적 이 연구에서는 초등학교 6학년 아동의 사회경제적 지위 인식과 미래에 대한 인식 간의 관계에서 전반적 행복감과 삶의 만족도의 직렬다중매개효과를 확인하고자 한다. 방법 이 연구는 한국아동패널(Panel Study of Korean Children)에서 실시한 13차(2020년) 한국아동패널 조사 데이터를 활용하여 13차(2020년) 연도에 응답한 아동 1,357명을 대상으로 주관적 사회경제적 지위가 아동의 미래에 대한 인식에 영향을 주는 과정에서 아동의 전반적인 행복감과 아동의 삶의 만족도의 직렬다중매개효과 분석을 시행하였다. 결과 첫째, 초등학교 6학년 아동이 인식하는 사회경제적 지위와 전반적인 행복감, 삶의 만족도, 미래에 대한 인식 간의 상관은 모두정적 상관으로 나타났다. 둘째, 아동의 사회경제적 지위 인식이 아동의 미래에 대한 인식, 전반적인 행복감, 삶의 만족도에 유의한정적 영향을 미쳤다. 또한, 전반적인 행복감과 삶의 만족도는 아동의 사회경제적 지위 인식과 미래에 대한 인식을 부분 매개하는것으로 나타났다. 셋째, 각 변인의 매개효과의 유의성 및 간접효과 간의 차이검증을 실시한 결과 아동의 주관적 사회경제적 지위인식이 전반적인 행복감을 거쳐 미래에 대한 인식에 미치는 영향이 가장 크게 나타났다. 결론 초등학교 6학년 아동의 사회경제적 지위 인식, 전반적인 행복감, 삶의 만족도, 미래에 대한 인식 간의 구조적 관계를 실증적으로 검증하였고, 아동의 주관적 사회경제적 지위와 아동의 미래에 대한 인식 간의 관계에서 아동의 전반적인 행복감이 중요한 변인임을 확인하였다.
Objectives The aim of this paper is to investigate the serial multiple mediation of overall happiness and life satisfaction in the relationship between subjective socioeconomic status and perception of the future in 6th grade elementary school students. Methods This study used data from 13th (2020) Panel Study on Korean Children(PSKC) and total of 1,357 students who responded to 13th PSKC are examined by measures of subjective socioeconomic statue, future expectation, overall happiness, and life satisfaction. Path analysis is conducted to test the serial multiple meditation of overall happiness and life satisfaction. Results Firstly, there are positive correlations among subjective socioeconomic status, future expectation, overall happiness, and life satisfaction. Second, overall happiness and life satisfaction may serially mediate the association between subjective socioeconomic status and future expectation. Last but not least, overall happiness have the greatest meditation impact between subjective socioeconomic status and future expectation while testing differences among effects of meditation. Conclusions A student’s subjective socioeconomic status was positively associated with overall happiness, then with life satisfaction, which in turn positively contributed to future expectation. Especially, identification of and interventions for overall happiness may support a 6th grade student who think his/her socioeconomic status low to have high future expectation.