학술논문

동청철도 건설 과정을 통해 본 세기 전환기의 러시아 극동
The Russian Far East Seen through the Construction of the Chinese Eastern Railway
Document Type
Article
Author
Source
역사와경계, 0(120), pp.263-299 Sep, 2021
Subject
역사학
Language
한국어
ISSN
1598-625X
Abstract
This paper attempts to explore fragile conditions of Russian Far East, related with the building of the Chinese Eastern Railway from the second half of nineteenth century to the first decade of twentieth century. The Defeat of Qing dynasty in Sino-Japanese War made it clear that Japan had ambition on Manchuria, which made it impractical to establish cordial relationship between Japan and Russia. For the purpose of restriction of Japan’s advance in Manchuria, Russia with the collaboration of Qing’s government launched the construction of Chinese Eastern Railway. As the construction was proceeded, it became clear that Russian dynasty also had intent to utilize Manchuria on its behalf, which made it unfeasible to continue peaceful relationship with Qing’s dynasty. Furthermore, the presence of Chinese emigrant labourers in border city like Blagoveshchensk prompted concerns from the governor in that region, because they were considered as potential collaborators with Qing’s dynasty in the event of war, which resulted in Blagoveshchensk massacre. Though Blagoveshchensk massacre was the clear sign that the Russian dynasty attempted to consolidate the Far Eastern regions by reducing the Chinese emigrant labourers, it did not achieve its goal due to the defeat of Russo-Japanese War. Japan could now be the embodiment of yellow peril in the Far Eastern Regions. But the yellow peril also represented by the Chinese laborers was not totally disappeared. For the purpose of retrieving the loss of control on the southern parts of Chinese Eastern Railway due to the defeat of Russo-Japanese War, the construction of Amur Railway was hurriedly carried out with the exclusion of Chinese laborers. The resolution of fragile situation in the Russian Far East required more time than expected.
이 논문은 19세기 중반부터 20세기 초반까지 변경으로서 러시아 극동의 상황을 동청철도와 연관시켜 살펴보려는 시도이다. 외세의 영향력에서 벗어난 극동지역의 완전한 통제를 러시아 중앙정부가 성취하는 데는 오랜 시간이 필요했는데 여기에서는 그러한 의도의 시발점이 되는 시기를 고찰의 대상으로 한정했다. 청일전쟁 이후 일본의 만주진출이 본격화되자 러시아는 중국의 영토에 자신들이 관리하는 철도건설을 통해 이를 저지하려고 했다. 프리아무르 지역의 중국인 이주 노동자의 증가는 지역의 주도권을 이들 ‘황인종’에게 넘겨줌으로써 지역의 식민화를 어렵게 할 것이라는 우려가 제기되었다. 러시아의 만주 장악 의도가 또한 강력해지자 이들 황인종과의 평화적 관계유지는 어려워 보였다. 국경 인접도시 블라고베센스크에서 발생한 학살사건은 이러한 갈등을 뚜렷하게 드러낸 사건이었다. 러일전쟁의 패배로 동청철도 남부지선의 관리가 일본에 넘어가면서 러시아 제국 의지의 실현은 더욱 어려워졌다. 그렇다고 동청철도의 관리 의지를 러시아가 완전히 포기했다는 의미는 아니었다. 러시아 중앙정부는 북부지선의 철도설비 개선과 예산상의 지원을 통해 동청철도가 러시아 극동에서 갖는 중요성을 환기시키려고 했다. 아울러 남부지선에 대한 러시아 정부의 영향력 상실을 보완하기 위해 시베리아 철도의 마지막 구간인 아무르 철도의 조속한 완공을 추진해 나갔다. 이러한 아무르 철도는 러시아의 영토에 중국과의 합의가 필요 없이 건설되는 국가사업이기 때문에 중국인 노동자를 제외시켜야 한다는 주장이 강하게 제기되었다. 이렇듯 19세기 중반과 20세기 초반까지 철도건설을 통한 러시아 정부의 극동 통제의 구체적 방법론은 변경으로서의 지역 특성과 결부되어 변화했다.