학술논문

웰에이징 교수자의 자기성찰지능이 교육역량에 미치는 영향
The Effects of Intrapersonal Intelligence of Well-Aging Instructors on Educational Competency
Document Type
Article
Source
한국산학기술학회논문지, 24(5), pp.510-519 May, 2023
Subject
공학일반
Language
한국어
ISSN
2288-4688
1975-4701
Abstract
The study aims to provide basic data to strengthen well-aging instructors’ professionalism and enhance the quality of education in the field of well-aging education by analyzing the relationship between well-aging instructors’ intrapersonal intelligence and educational competence. The subject of the study were 393 professionals in the field of well-aging education. Data were collected by an online survey conducted by Gallup Korea from November 14, 2022, to January 16, 2023. Frequency analyses, reliability analyses, independent sample t-tests, one-way ANOVA, post hoc analyses, correlation analyses, and multiple linear regression analyses were performed by using SPSS Statistics 29.0. The summary of the study results is as follows. First, the analysis results on the differences in intrapersonal intelligence and educational competence according to the age and educational experience of well-aging instructors confirm that the levels of intrapersonal intelligence and educational competency enhance as their age and educational experience increase. However, no significant difference was recorded by gender. Second, as a result of analyzing the effects of well-aging instructors' intrapersonal intelligence on educational competency, it was confirmed that all sub-factors had significant correlations with one another. It was also found that the sub-domains, such as self-planning, self-control and utilizing, and self-reflection, had positive effects on the overall educational competency in the order. The results of this study are expected to be used as basic data for selecting well-aging instructors and diagnosing their competence in the future.
본 연구의 목적은 웰에이징 교수자의 자기성찰지능과 교육역량의 관계를 분석하여 웰에이징 교수자의 전문성강화 및 웰에이징 분야 교육질 제고를 위한 기초자료를 제공하는 것이다. 연구 대상은 웰에이징 교육분야 전문가 393명이었으며, 자료수집은 2022년 11월 14일부터 2023년 1월 16일에 걸쳐 한국갤럽의 온라인 설문으로 이루어졌다. 분석방법은 SPSS 29.0을 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 독립표본 t-검정, 일원 배치 분산분석, 사후분석, 상관분석, 다중선형회귀분석을 실시하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 웰에이징 교수자의 연령, 교육경력에 따른 자기성찰지능과 교육역량의 차이를 분석한 결과 연령과 교육경력이 증가할수록 자기성찰지능과 교육역량 수준이 높아짐을확인하였다. 반면 성별에 따라서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 웰에이징 교수자의 자기성찰지능이 교육역량에 미치는 영향을 분석한 결과 모든 하위요인들은 서로 유의미한 상관관계가 있음을 확인하였고 웰에이징 교수자의자기성찰지능이 교육역량에 미치는 상대적 영향력은 자기성찰지능 하위영역인 자기설계, 자기조절 및 정서활용, 자기반성 순으로 전체 교육역량에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 본 연구 결과는 향후 웰에이징 교수자 선발과역량진단의 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 판단된다.