학술논문

대학 교직원이 인식하는 조직 긍정성이 조직 혁신성에 미치는 영향
The Effects of Organizational Positivity on Organizational Innovation as perceived by University Faculty and Staff
Document Type
Article
Author
Source
교육정치학연구, 30(4), 78, pp.425-455 Dec, 2023
Subject
교육학
Language
한국어
ISSN
1226-7856
Abstract
본 연구는 대학 조직에 대한 구성원의 긍정적 인식이 조직 혁신 인식에 미치는 영향을 탐색하기 위해 수행되었다. 연구 목적을 달성하기 위하여 2022년 대학혁신역량진단조사(UICA)를 통해 수집된 자료를 활용하였다. 최종적으로 전국 61개 대학의 7,902명의 교직원 응답 자료가 사용되었다. 분석에는 다층모형 분석 방법을 적용하였다. 연구 결과, 대학 교직원이 인식하는 조직 긍정성은 조직 혁신성에 정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구 결과는 대학 조직 문화 이론 발전에 기여하며, 대학 조직 차원에서 교직원에 대한 인적자원개발 전략을 수립하는 데 실천적 시사점을 제시한다.
This study aimed to explore the effect of faculty and staff’ organizational positivity perception of university organizations on organizational innovation. In order to achieve the purpose of the study, data collected through the 2022 University Innovation Capacity Assessment (UICA) were used. Samples include 7,902 faculty and staff members from 61 universities. A HLM method was conducted to the analysis. As a result of the study, it was confirmed that organizational positivity perceived by faculty and staff had a positive effect on organizational innovation. The results of this study contribute to the development of university organizational culture theory and suggest practical implications for establishing human resource development strategies for faculty and staff members at the university organizational level.