학술논문

성철스님의 차원별 법문과 『선문정로』의 위상
Sermons according to dimensions By Zen Master Seongcheol & The status of The right path to Zen(禪門正路)
Document Type
Article
Author
Source
동아시아불교문화, 0(60), pp.37-85 Dec, 2023
Subject
불교학
Language
한국어
ISSN
2714-0946
2714-0938
Abstract
우리는 부처님의 가르침을 만나 그것을 믿고(信), 이해하고(解), 실천하고(行), 깨닫는(證) 경로를 걷게 된다. 그것은 혹은 순차적으로 혹은 동시에 진행되는 것으로 나타난다. 성철스님의 법문에는 청법자의 단계를 고려한 흔적이 역력하다. 그리하여 믿음을 일으키는 법문에는 불필스님이 출가 전에 성철스님에게서 받은 『기신노트』와 대학생불교연합회 학생들을 대상으로 한 『영원한 자유』 등이 있고, 이해를 심화시키는 법문에는 『백일법문』 등이 있으며, 실천을 이끄는 법문으로는 『선문정로』가 있다. 여기에 깨달음의 세계를 가감 없이 드러낸 『무엇이 너의 본래면목인가』의 법문이 더해진다. 물론 이 법문들이 단계별로 명확하게 구분되는 것은 아니며, 심지어 각 단계는 다른 단계를 포함하기까지 한다. 무엇보다 신해행증의 모든 단계에 화두 참구를 강조하는 법문을 전제로 하고 있다는 점에서 성철스님의 법문은 오직 하나의 주제로 통일되어 있다고 할 수도 있다. 그럼에도 성철스님의 법문을 신해행증의 차원으로 나누어 이해하는 것은 스님의 법문을 넓게 수용하는 데 도움이 되고, 『선문정로』의 실천에 앞서 선행해야 할 학습 내용이 있다는 점을 확인하는 계기가 된다. 무엇보다도 스님의 법문 상호 간에 일어나는 충돌을 함께 수용할 수 있는 지평이 확보된다. 진리에 대한 귀의와 신심은 어떻게 일어나는가? 『기신노트』는 현상적 분별과 세간적 집착을 벗어나지 못한 차원의 세속인들을 불법으로 끌어들이기 위한 법문이다. 그러므로 사례 중심으로 흥미성을 높이는 한편, 위인전 방식으로 불법에의 성공을 꿈꾸도록 하는 언술전략을 취하고 있다. 나아가 속세적 삶의 유한성과 득도한 삶의 영원성을 대비시키는 방식으로 불법에 대한 믿음과 수행의지를 북돋우고자 하는 의도가 분명하게 드러나 있다. 불법에 대한 이해를 심화시키기 위한 법문은 주로 출가수행자를 대상으로 하는데 그 전형은 『백일법문』(1967.12.4.~1968.2.18)이다. 『백일법문』의 설법대상은 1967년 해인총림의 동안거 결재에 참가한 대중들이었다. 그 청법대상은 많은 대중, 젊은 출가승, 선방의 수좌들과 강원의 학인들로 구성되어 있었다. 이러한 특징을 갖는 법문이었기 때문에 『백일법문』은 깨달음의 종지, 과학성과 합리성의 강조, 교리로서의 중도와 깨달음으로서의 중도를 함께 보여주는 법문을 전개한 것이다. 성철스님은 믿음을 일으키고 이해를 심화시키는 선행법문을 전제로 하여 본격적인 화두 참구의 실천에 들어간 청법자들을 위해 『선문정로』를 설했다. 첫째, 교학적 지식과 이해, 즉 지해를 철저하게 배격하는 입장을 분명히 한다. 둘째, 『선문정로』는 불법교리의 의미범주를 극단적으로 축소하는 법문으로 일관한다. 셋째, 화두 드는 법에 대한 구체적 가르침이 없다는 것 또한 『선문정로』의 설법의 한 특징이다. 그것은 설법의 지향이 선의 ‘근본’을 밝히는 데 있었기 때문일 것이다. ‘근본’이란 무엇인가? 성철스님이 강조한 바와 같이 “선문의 근본은 견성”에 있고, 『선문정로』의 근본사상은 ‘견성과 견성 아님’을 가르는 데 있다.
We meet the Buddha's teachings and walk the path of believing, understanding, practicing, and realizing them. It may take place sequentially or simultaneously. Master Seongcheol's sermons clearly show traces of consideration of the stage of the listener. Sermons that generate faith include Notes for the awakening of faith(기신노트), which Bulpil received from Master Seongcheol before becoming a monk, and Eternal Freedom(영원한 자유), which was written for students of the University Buddhist Association. The sermons that deepen understanding include The 100 days of preaching(백일법문), and the sermons that lead to practice include The right path to Zen(선문정로). Here, the sermon of What is your true self(무엇이 그대의 본래면목인가), which reveals the world of enlightenment as it is, is added. Of course, these teachings are not clearly divided into stages, and each stage even includes other stages. Above all, in that it is premised on a teaching that emphasizes questioning(화두) at all stages, it can be said that Monk Seongcheol's teachings are unified by only one theme. Nevertheless, understanding Seongcheol's teachings by dividing them into dimensions is helpful in broadly accepting the monk's teachings. It serves as an opportunity to confirm that there are learning contents that must precede the practice of The right path to Zen(선문정로). Above all, a horizon that can accommodate the conflicts that arise between the Master Seongcheol' sermons is secured. the awakening of faith(기신노트) is a sermon aimed at attracting worldly people who are unable to escape from phenomenal discernment and worldly obsession into Buddhist law. Therefore, this sermon adopts a speech strategy that increases interest by focusing on cases and makes people dream of success in Buddhism in the form of biographies of great people. It seeks to encourage belief in Buddhism and the will to practice it by contrasting the finitude of worldly life with the eternity of enlightened life. Sermons to deepen understanding of Buddhism are mainly aimed at monastic practitioners, and the typical example is 100 days of preaching(백일법문). The listeners consisted of many members of the public, young monks, monks of Zen Buddhism, and scholars from Gangwon Province. Therefore, this sermon emphasizes the end of enlightenment, scientificity and rationality, and the doctrine of the middle way. Master Seongcheol preached he right path to Zen(선문정로) for believers who entered into the practice of full-fledged meditation on hwadu, assuming the stage of faith and understanding. Master Seongcheol preached the right path to Zen(선문정로) for practitioners who entered into full-scale meditation practice, assuming the stage of faith and understanding.