학술논문

해부학과 명화의 접목을 중심으로 한 한의과대학 비교과 프로그램 운영사례 분석
Analysis of the Operation Case of an Korean Medicine Colleges Extracurricular Program Focusing on the Combination of Anatomy and Famous Paintings
Document Type
Article
Source
해부·생물인류학, 37(1), pp.23-29 Mar, 2024
Subject
해부학
Language
한국어
ISSN
2671-566X
2671-5651
Abstract
해부학은 기초의학으로서 중요한 위치를 차지하고 있을 뿐만 아니라 의료인문학적으로도 큰 메시지를 담 고 있기에, 의료인으로 살아가게 될 학생들에게 필수적인 교육 요소로 요구되는 비판적 사고, 의사소통, 협업, 창의성, 공감-연민의 역량을 함양할 수 있는 과목이다. 그러나 의학계열에서 대학교육은 생명을 다루는 전문가로서의 책임과 국가자격시험 준비로 인해 전공별로 세분화•체계화되어 타 학과보다 학습량이 많고, 대부분 실질적 유급제도 운영에 의해 경쟁 구도가 고착되어 있다. 따라서 교과과정은 수업을 통해 의료인문학적 접근으로서의 정서적 학습경험에 학 생들을 충분히 노출시켜주는 데는 어느 정도의 한계를 가진다. 이러한 접근에서 부산의 한 한의과대학에서는 학생들 의 핵심역량을 길러내기 위해 비교과 프로그램 개발과 운영의 필요성을 느꼈다. 학생들의 과목 관심사 및 요구주제를 반영하여 해부학 교육과정의 연장선으로 명화를 통한 비교과 프로그램을 기획하고, 그 운영 결과를 분석하여 향 후 정기적인 비교과 프로그램 운영 토대를 마련하고자 하였다.
Anatomy not only occupies an important position as basic medicine, but also carries a big message in the medical humanities. Critical thinking, communication, collaboration, creativity, empathy and compassion are required as essential educational elements for students who will become medical professionals. It is a subject that can develop competency. However, in the field of medicine, university education is subdivided and systematized by major due to responsibility as an expert dealing with life and preparation for national qualification exams, so the amount of learning is greater than in other departments, and the competitive structure is entrenched in most cases due to the operation of a practical paid system. Therefore, the curriculum has some limitations in sufficiently exposing students to emotional learning experiences as a medical humanities approach through classes. In this approach, a college of Oriental medicine in Busan felt the need to develop and operate a non-curricular program to develop students’ core competencies. We planned an extracurricular program through famous paintings as an extension of the anatomy curriculum by reflecting students’ subject interests and required topics, and analyzed the operation results to lay the foundation for regular extracurricular program operation in the future.