학술논문

Adenosingabe zur Terminierung einer atrio-ventrikular-nodalen-Reentry- Tachykardie: Induktion von Vorhofflimmern mit schneller Uberleitung bei Demaskierung eines konkomitierenden Wolff-Parkinson-White-Syndroms
Document Type
Report
Source
Clinical Research in Cardiology. June, 2000, Vol. 89 Issue 6, p522, 5 p.
Subject
Adenosine
Tachycardia
Electrocardiogram
Electrocardiography
Arrhythmia
Atrial fibrillation
Anti-arrhythmia drugs
Language
English
ISSN
1861-0684
Abstract
The antiarrhythmic properties of adenosine, its ultrashort half-life and the absence of frequent serious side effects make it a front-line agent in arrhythmia management, especially in the treatment of atrioventricular nodal reentrant tachycardia. Due to a shortening of atrial refractoriness, adenosine can facilitate the induction of atrial fibrillation. Life threatening tachycardias may result from a potential rapid conduction of atrial fibrillation over an accessory pathway especially if the latter one has a short antegrade refractory period.APaWe report a case of a 59 year old female patient in which intravenous administration of adenosine during typical atrioventricular nodal reentrant tachycardia was followed by atrial fibrillation with rapid conduction over a hitherto unknown accessory pathway.APaAfter intravenous administration of adenosine the tachycardia was terminated successfully within 38s. After a short period of asystole, spontaneous atrial fibrillation developed unmasking an antegrade preexcitation with subsequent rapid ventricular response (210 b/min). The three-lead ECG showed a narrow QRS complex tachycardia. Because of spontaneous conversion to sinus rhythm and the absence of hemodynamic compromise there was no need for external cardioversion.APaDuring electrophysiological study an antidromic atrioventricular reentrant tachycardia was recorded over a left posteroseptal accessory pathway including antegrade conduction properties only.APaBecause of its ultrashort half-life, serious side effects after adenosine administration are rare. The possibility of life threatening proarrhythmias after intravenous adenosine administration should be taken into consideration if the etiology of a paroxysmal supraventricular tachycardia is not clear and a concomitant Wolff-Parkinson-White syndrome cannot be excluded.APaAs with application of all intravenous antiarrhythmic agents, the administration of adenosine should only be performed if continuous ECG monitoring and cardioversion facilities are available and possible. Abstract (German): Die antarrhythmischen Eigenschaften von Adenosin sowie seine Fahigkeit zur Terminierung vor allem atrio-ventrikular-(AV)-nodaler Reentry-Tachykardien sind seit langem bekannt. Uber eine Verkurzung der atrialen Aktionspotential-Dauer kann Adenosin das Auftreten von Vorhofflimmern begunstigen. Lebensbedrohliche, tachykarde Rhythmusstorungen konnen dann resultieren, wenn Vorhofflimmern uber akzessorische Leitungsbahnen rasch auf die Kammern ubergeleitet wird.APaWir berichten den Fall einer AP59-jahrigen Patientin bei welcher eine Adenosin-Gabe wahrend einer typischen paroxysmalen AV-nodalen Reentry-Tachykardie zum Vorhofflimmern mit rascher Uberleitung auf die Ventrikel uber ein bis dahin unbekanntes akzessorisches Leitungsbundel fuhrte.APaAufgrund der extrem kurzen Halbwertszeit von nur wenigen Sekunden sind schwerwiegende unerwunschte Wirkungen nach Adenosingabe ausserst selten. Die Moglichkeit des Auftretens lebensbedrohlicher proarrhythmischer Effekte nach parenteraler Adenosinapplikation sollte vor allem dann bedacht werden, wenn die Atiologie einer paroxysmalen supraventrikularen Tachykardie nicht bekannt ist und ein konkomitierend vorliegendes Wolff-Parkinson-White-Syndrom nicht sicher ausgeschlossen werden kann.