학술논문

한국어 양보 연결어미 교육 연구 -‘-아도’, ‘-더라도’, ‘-ㄹ지라도’, ‘-은들’을 중심으로-
A Study on the Concession Endings of Korean Language Education -Focus on ‘-아도’, ‘-더라도’, ‘-ㄹ지라도’, and ‘-은들’
Document Type
Article
Text
Source
한중인문학연구, 12/31/2021, Vol. 73, p. 237-267
Subject
양보 연결어미
중복도
문법 항목 선정
통사적·의미적 특성
위계화
교수 모형
concession endings
repeat
selection of grammar items
syntactic and semantic characteristics
hierarchization
teaching model
Language
한국어(KOR)
ISSN
1598-0383
Abstract
본 연구는 한국어교육을 위한 양보 연결어미의 문법 항목을 선정하고 통사적·의미적 특 성을 밝힌 후 문법 항목 위계화를 통해 교수 모형을 고안하는 것을 목적으로 한다. 2장에서는 한국어 교재 및 한국어 문법 사전에 나타난 양보 연결어미의 중복도를 통해 외국어로서의 한 국어교육 분야의 전문가 집단이 선정한 목록을 1차적으로 검토하였다. 1차적으로 선정된 문 법 목록과 <21세기 세종계획> 최종 성과물의 현대 구어/현대 문어 형태소 통계자료를 종합하 여 최종적으로 양보 연결어미 ‘-아도’, ‘-더라도’, ‘-ㄹ지라도’, ‘-은들’을 분석 대상으로 선정 하였다. 3장에서는 앞서 선정한 ‘-아도’, ‘-더라도’, ‘-ㄹ지라도’, ‘-은들’의 통사적·의미적 특성을 논의하였다. 통사적 특성을 기술할 때에는 주어 제약, 부정형 제약, 선어말어미 제약, 문장 유형 제약, 선행 용언 제약을 기준으로 하였고, 의미적 특성은 ‘(비)현실성’을 기준으로 기술하였다. 4장에서는 양보 연결어미 문법 항목 위계화를 하였다. 5장에서는 교수 목표, 교 수 방법, 교수·학습 지도안으로 구성된 양보 연결어미 ‘-아도’의 교수 모형을 제안하였다.
The purpose of this study is to select concession endings grammar items for Korean language education, to clarify the syntactic and semantic characteristics of concession endings and to devise a education model for concession endings in the Korean language education through hierarchization of grammar items. In Chapter 2, the list selected through the redundancy of concession endings which is shown in Korean textbooks and Korean grammar dictionaries by a group of the experts in the field of foreign Korean language education. By synthesizing the primarily selected grammar list by the experts and the frequency of concession endings in the modern colloquial/modern Literacy Language of the final achievements of the 21st Century Sejong Plan and the statistical data of morpheme corpus, the concession endings ‘-아도’, ‘-더라도’, ‘-ㄹ지라 도’, and ‘-은들’ were finally selected for analysis. Chapter 3 discussed the syntactic and semantic characteristics of ‘-아도’, ‘-더라도’, ‘-ㄹ지라도’, and ‘-은들’. When describing the syntactic characteristics, it was based on subject constraints, irregular constraints, the first-final-word-end constraints, sentence type constraints, and prior term constraints, and semantic characteristics were based on (non)realism. In Chapter 4, the grammar items of concession concatenation ending were hierarchized. In Chapter 5, it was proposed a teaching model of the concession endings ‘-아도’, consisting of teaching goals, teaching methods, teaching guidance and learning guidance. In Chapter 6, it has summarized the merits and presented the limitations of the study.