학술논문

초등학생을 위한 교육용 로봇 활용 SWㆍAI 캠프 프로그램의 개발 및 효과 분석
Development and Effect Analysis of SW and AI Camp Programs using Educational Robots for Elementary School Students
Document Type
Article
Text
Source
정보교육학회논문지, 08/31/2023, Vol. 27, Issue 4, p. 411-423
Subject
교육용 로봇
초등학생
인공지능 교육
인공지능 캠프
효과 분석
Educational Robot
Elementary School Student
AIㆍSW Education
AI Camp
Effects Analysis
Language
한국어(KOR)
ISSN
1229-3245
Abstract
본 연구의 목적은 미래 교육을 위해 다양한 SW(software)ㆍAI(Artificial Intelligence) 교육 방안을 제시하고자, 교육용 로봇 활용 SWㆍAI 캠프 프로그램을 개발하고 효과를 분석하는 것이다. 선행연구를 바탕으로 개발된 4개 의 캠프 프로그램은 각기 다른 교육 주제와 학습 요소, 교육용 로봇을 기반으로 교육 내용이 구성되었다. 개발된 캠프 프로그램은 H 대학에서 주관한 SWㆍAI 캠프에 참여한 초등학생들에게 적용되었다. 효과 분석을 위해 학생 들의 SW 역량 변화와 학생 만족도 등에 대한 통계 분석을 실시한 결과, 모든 프로그램에서 SW 역량 변화가 통 계적으로 유의한 상승이 나타났고, 학생 만족도 등의 결과 역시 모든 요소에서 높게 나타났다. 이는 다양한 SWㆍ AI 교육 프로그램을 제시하고자 하는 연구의 취지에 부합했으며, 후속으로 여러 대상으로 연구될 교육용 로봇을 활용한 캠프형 SWㆍAI 교육 프로그램 개발에 도움이 될 수 있을 것으로 시사된다.
The purpose of this study is to develop and analyze the effectiveness of an SWㆍAI camp program using educational robots. Based on prior research, four camp programs were developed, each educational content consisting of different educational topics, learning elements, and educational robots. The developed camp programs were applied to elementary school students who participated in an SWㆍAI camp organized by H University. Through statistical analysis of the students' changes in SW competency and satisfaction levels, it was found that there was a statistically significant increase all area. These findings are in line with the purpose of the study to suggest various SWㆍAI educational programs and suggest that the development of camp-style SWㆍAI educational programs using educational robots for various targets in the future can be aided by this research.