학술논문

Zerebrale Embolie als Erstmanifestation eines linksventrikulär metastasierten Bronchialkarzinoms
Document Type
Article
Source
Zeitschrift für Kardiologie; April 2002, Vol. 91 Issue: 4 p342-346, 5p
Subject
Language
ISSN
03005860; 14351285
Abstract
Commonly the diagnosis of cardiac metastases in extracardiac cancer is difficult because of predominant symptoms of the underlying disease. In the reported case, a cerebral embolization was the first manifestation of a bronchogenic carcinoma with left ventricular metastasis. ??A 58-year-old male patient was admitted to the hospital with symptoms of an incomplete left-sided hemiparesis that occured without prodromi. Other clinical abnormalities were not found. The two-dimensional echocardiogram showed a small space-occupying lesion in the left ventricle. Clinical symptoms completely disappeared within 3 days of heparin therapy. In order to prevent repeated embolization (after angiographic exclusion of coronary stenoses), the tumor was excised by cardiac surgery. In the histologic examination, malignant tumor cells were found. As primary origin, a small peripheral bronchogenic carcinoma with (clinically silent) additional metastases to the left adrenal gland and the right pelvic bone was found. The patient died 7 months later because of progressive metastatic cancer disease. ??Thus (on one hand) the reported case underlines the value of echocardiographic examination in suspected heart manifestation of cancer disease. On the other hand, in patients with heart tumors prior to curative therapy, additional diagnostic procedures (such as CT or MRI) should be performed in order to detect extracardiac tumor manifestations. Der sekundäre Befall des Herzens bei metastasierenden Tumorleiden wird nur selten erkannt, da die Symptome der Haupterkrankung im Vordergrund stehen. Es wird über den Fall einer zerebralen Embolie als Erstmanifestation eines linksventrikulär metastasierten Bronchialkarzinoms berichtet. ??Ein 58-jähriger Patient stellte sich in der Notfallambulanz mit einer linksseitigen neurologischen Ausfallsymptomatik vor. Im Rahmen der Ursachenabklärung zeigte sich echokardiographisch ein kleiner solitärer gestielter kardialer Tumor im linken Ventrikel. Unter Vollheparinisierung bildete sich die Symptomatik innerhalb von drei Tagen zurück. Aufgrund der Rezidivgefahr wurde nach vorhergehendem Ausschluss einer stenosierenden koronaren Herzerkrankung der Tumor operativ entfernt. Die Histologie erbrachte die Diagnose eines großzelligen Malignoms. Bei der Primärtumorsuche fand sich ein peripheres kleines Bronchialkarzinom mit weiteren Metastasen in der linken Nebenniere und im rechten Beckenkamm ohne jegliche klinische Symptomatik. Der Patient verstarb sieben Monate nach Diagnosestellung an seinem metastasierten Tumorleiden.