학술논문

중국인 국내 유학생의 대학 캠퍼스 학습 공간 이용실태 및 심리적 영향요인 연구
A Study on the Use of University Campus Learning Space and Psychological Impact Factors of Chinese Domestic International Students
Document Type
Article
Source
한국공간디자인학회 논문집 / Journal of the Korea Institute of the Spatial Design. Feb 28, 2024 19(1):433
Subject
대학 캠퍼스
중국 유학생 심리
심리적 영향요인
학습 공간
이용 실태
University campus
Chinese international student psychology
Psychological Impact Factors
Learning space
Usage status
Language
Korean
English
ISSN
1976-4405
Abstract
(연구배경 및 목적) 국제교류와 협력이 활발해짐에 따라 경제, 무역, 관광뿐만 아니라 인적교류가 급속히 증가하고 있다. 특히 인적교류 중에 유학생의 비율이 매우 높고, 국가 중에 중국 유학생 비율이 가장 높다. 그러나 이러한 국제교류의 증가에 따른 새로운 문제들이 발생하고 있다, 유학생 증가에 의한 유학생들의 향수병, 언어장벽, 문화적 차이, 학습 압력 등의 새로운 사회적 문제를 유발하고, 우울증 및 학업 중도 포기 등으로 이어지고 있다. 본 연구는 이러한 유학생의 부정적인 정서를 없애고 긍정적 정서를 증진하기 위해 대학 캠퍼스 내의 학습 공간 및 심리적 영향 요인을 조사하고 각 공간과 영향 요인과의 관계를, 설문조사를 통해 분석 연구하였다. (연구방법) 첫째, 선행연구를 통해 유학생들이 직면한 일반적인 심리 문제를 요약하여 본 연구의 관점을 명확히 하였다. 대학 캠퍼스의 연구범위를 명확히 하고, 한국대학 공간의 분류 기준을 중심으로 캠퍼스 내 학습 공간을 분류하여 조사하였다. 둘째, 설문조사의 범위로서 부산광역시에 있는 규모가 1만 명 이상의 4년제 대학에 재학 및 졸업한 중국 유학생들을 대상으로 캠퍼스 내 학습 공간의 특징과 이와 관련한 심리적 영향을 미치는 요인을 조사하였다. 셋째, 수집된 168부의 결과 데이터를 SPSS의 빈도, 분산, 교차 분석을 사용하여 중국 유학생에서 나타나는 내용을 분석하였다. (결과) 분석 결과, 학습공간은 교내 주거 공간 선택 비율이 가장 높았다. 또한 한국어 능력이 중국 유학생들의 학습 공간 선택에 영향을 미치고 있음을 알수 있었다. 학습 시간에 대한 선호도에 대해서는 대다수 학생들이 아침, 저녁, 새벽에 교내 주거 공간에서 학습 활동을 선호하는 경향을 보였다. 그러나 오후 시간대는 학교 내에서 활동하는 시간대로 대학원 연구실을 선택하는 경향이 있었으나 개인 주거 공간 이용하는 시간비율과는 5% 정도의 차이를 보였다. 또한 학습 공간 선택에 영향을 미치는 10가지 요인 조사 결과는 실내 조경 항목만을 제외한 나머지 모든 항목에서는 동의함의 비율이 가장 높았고, 동의하지 않음의 비율이 가장 낮은 결과로 나타났다. (결론) 본 연구는 한국에서 중국 유학생들이 직면하는 대학 캠퍼스 내의 부정적 심리적 문제를 해결하고 긍정적 학습 환경과 유학 생활을 하기 위한 다양한 학습공간과 이에 관련한 심리적 영향 요인과의 관계를 분석 정리하였다. 중국 유학생들에 대한 대학 캠퍼스 내의 학습공간과의 심리적 정서적 관계성을 분석한 기초자료로서 캠퍼스의 구성을 효율적으로 구성하고 제공하는 데 중요한 기초 자료가 될 것이며 실제로 대학 캠퍼스의 운영 및 지원에 기여할 수 있을 것이며, 국제 학생들과의 긍정적인 상호 작용을 촉진하는 데 이바지할 것이다.
(Background and Purpose) There has been a rapid increase in international exchange and cooperation not only in the realms of economics, trade, and tourism but also in interpersonal interactions. Among these exchanges, the role of international students is vital, and the number of Chinese students is the highest. However, this increase in international exchange has brought new problems, such as the increase in international students' homesickness, language barriers, cultural differences, and learning pressure, leading to new social problems, including depression and dropping out of school. To eliminate these negative outcomes and promote positive emotions among international students, this study investigates the psychological impact of learning spaces on university campuses and analyzes the relationship between them using a survey. (Method) First, this study summarizes the common psychological problems faced by international students through previous studies to clarify the study perspective. Clarifying the theoretical framework, it classifies the learning spaces on campus on Korean universities. Second, it investigates the characteristics of on-campus learning spaces and the psychological impact factors among Chinese international students enrolled in and graduated from four-year universities with an enrollment of more than 10,000 in Busan. Third, it analyzes 168 collected questionnaires in terms of frequency, variance, and crosstabulation using SPSS. (Results) The results show that learning spaces are the most popular choice for on-campus dwelling and that Korean language proficiency influences Chinese international students' choice of learning space. In terms of learning time preferences, the majority of students prefer morning, evening, and early morning. However, in the afternoon, students tend to choose graduate research labs, with only a 5% difference from the percentage of time spent in private housing. In addition, among the 10 factors affecting the choice of learning space, most students agree with all items except for the indoor landscape. (Conclusions) This study analyzes and summarizes the relationship between various learning spaces and their psychological impact factors in order to mitigate the negative psychological problems faced by Chinese international students on campuses in Korea and to create a positive learning and study abroad environment. It is a basic data that analyzes the psychological and emotional relationship between Chinese international students and the learning space on the university campus, which will be an important basic data for efficiently organizing and providing campus composition, actually contributing to the operation and support of university campuses, and contributing to promoting positive interactions with international students.

Online Access