학술논문

관동별곡을 통해 본 관동무의 연행 기록 연구 / A study on the performance record of Kwandongmu seen through Kwandongbyeolgok
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
관동무
관동별곡
무신진찬의궤
향악정재
세취작
Language
Korean
Abstract
This study aims to provide the foundation and base data for research on Gwandongmu (關東舞) which is a form of Hyangak-jeongjae (鄕樂呈才, traditional Korean music and a court dance) performed based on Gwandong-byeolgok (關東別曲), a collection of lyrics written by Songgang Jeong Cheol in 1580. To this end, it analyzed records on the performance of Gwandongmu and summarized the analytic results. Specifically, it tracked and examined records on the performance background of Gwandongmu and details of this dance performed in the form of office-oriented culture in public areas and courts. The analytic results of this study are as follows. First, singing performances based on Gwandong-byeolgok had the most significant effects on performing Gwandongmu. Using the lyrics of Gwandong-byeolgok for Gwandongmu attracted various classes of people who appreciated the court dance across the country. When even people of the highest ranks enjoyed watching Gwandongmu in the 19th century, this dance was introduced in the court. The successful introduction of Gwandongmu in the court was based on circumstances of the times, such as active cultural interactions involving oebanggis (外方妓, dancing girls who performed dances for events in counties) and seonsanggis (選上妓, dancing girls who were selected in regions and sent to the court), changes in court parties held in the late Joseon period, and consistency between the theme of Gwandong-byeolgok and court banquets. Musinjinchanuigwe (戊申進饌儀軌, the Protocols of Musinjinchan) describe details of Jinchanrye (進饌禮, the Jinchan court banquet) led by Heonjong in 1848 and performed in the Tongmyeongjeon Hall of the Changgyeonggung Palace, including records of Gwandongmu performed in the court. As for Gwandongmu, eight members of the dancing team in two separate lines on the left and right dance with bending, stretching, advancing, retreating, and rotating moves while singing the lyrics of Gwandong-byeolgok together. These dance moves embody the lyrics of Gwandong-byeolgok. It was recorded that Seongak-goks (聲樂曲, vocal songs) based on Sechuijak for Hyangak, such as Jeonjeonhwanjigok (殿前歡之曲, the Song of Joy in the Palace) and Gayeonjigok (嘉讌之曲, the Song of a Beautiful Banquet), were used for background music. Gwandongmu shows similarity with Bongraeeui (鳳來儀, dancing music created for Jeongjae in the early Joseon period) based on the form of Chwipunghyeongjimu (醉豊亨之舞, the Chwipunghyeong dance) including eight members of the dancing team, structure of the movement, and properties and composition of background music. This study has significance in that it analyzed Gwandongmu, which has not been examined in previous studies, and records on the performance of Gwandongmu in-depth and summarized the analytic results.
이 연구의 목적은 의 연행 기록을 연구하고 총괄적으로 정리하여, 향후 연구를 위한 토대와 기초 자료를 마련하는 데 있다. 1580년 송강 정철이 『관동별곡』을 지어 노래하고 춤추게 한 데서 비롯한 향악정재 의 연행 배경과, 관변문화로서 민간과 궁중에서 연행되어 졌던 기록을 연구, 추적하여 살핀 결과는 다음과 같다. 가 연행될 수 있었던 데에는 『관동별곡』의 가창 연행이 가장 큰 영향을 미친다. 의 노랫말인『관동별곡』은 전국적으로 다양한 수용계층을 형성하였고, 19세기 최고위 문화층에서 향유되면서 가 궁중으로 유입되는 계기를 마련하게 된다. 의 궁중 유입 배경은 외방기들과 선상기들에 의한 활발한 문화교류, 조선 후기 궁중 연향의 변화, 그리고 『관동별곡』의 주제와 궁중 연향의 목적성이 부합하는 점이다. 『무신진찬의궤』는 의 궁중 연행 기록으로 1848년 헌종이 주재한 창경궁 통명전 진찬례의 내용을 수록하고 있다. 는 8인의 무원이 좌, 우 두 대로 나뉘어 『관동별곡』을 병창하면서, 구부렸다 폈다 하고 진퇴, 선회하며 춤을 춘다. 이 춤사위는 노랫말을 형상화하며 진행된다. 반주 음악은 세취작의 『전전환지곡』과 『가연지곡』으로 기록되어 있으며, 향악의 성악곡이다. 8인으로 구성된 『취풍형지무』의 형식, 악장의 구조, 반주 음악의 성격과 편성, 이렇게 세 가지 면에서 궁중 정재 와 유사점을 볼 수 있다. 이 논문의 의의는 그간 연구되지 못하고 있던 에 대하여 본격적으로 연구하고, 그 연행 기록을 정리한 데에 있다.