학술논문

관계외상 경험 우울 청소년의 자발적 그림그리기 중심 미술심리치료 단일사례연구
A Case Study of Art Psychotherapy Focused on Spontaneous Drawing for the Depressed Adolescents with Relationship Trauma
Document Type
Article
Author
Source
임상미술심리연구, 10(3), 22, pp.31-55 Dec, 2020
Subject
심리과학
Language
한국어
ISSN
2234-2982
Abstract
This research aims to explore the effectiveness of spontaneous drawing art psychotherapy in reducing the depression of teenagers who experienced relationship trauma and identifying changes in school life. The subject was a female adolescent experienced relationship trauma from school bullying during middle school. The treatment was provided for 19 sessions in total, for 50 minutes once a week or twice a month in the school counseling office. The program was analyzed before and after conducting the test, and MMPI-A test, KSD test were used as the evaluating instruments. Changes in each session are analyzed and described. The results are as follows. Depression level has been reduced after the result of the MMPI-A study, and the KSD test showed positive changes in overall impression and content about school life. Conclusion: 1) The spontaneous drawing of art psychotherapy made positive effects on the depression of adolescents who had experienced relationship trauma caused by school bullying. 2) The spontaneous drawing of art psychotherapy has shown a general changes from drawing of being alone in the early stage to a picture of hanging out with friends in the drawing of the Kinetic School Drawing (KSD) test. This case study suggests that art psychotherapy may be beneficial to reducing depression and changes in school life of adolescents victimized by school bullying.
본 연구는 사춘기 시기 관계외상 경험으로 우울한 청소년에게 자발적 그림그리기 중심 미술심리치료를 적용하여 우울 감소와 학교생활에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있었다. 연구의 대상은 고등학교 2학년 여학생으로 중학교 시기 집단따돌림 피해로 관계외상을 경험한 개인 사례로 진행되었다. 연구의 진행은 학교상담실에서 주 1회 또는 월 2회에 걸쳐 매회기 50분씩 총 19회기를 실시하였다. 연구 도구로는 MMPI-A검사와 KSD(동적학교생활화)검사를 사용하여 프로그램 실시 전·후 검사를 비교 분석하였다. 또한 그림의 변화를 관찰하여 기술하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. MMPI-A검사 분석의 결과 우울(D)이 감소되었으며, KSD검사에서 전체적인 인상과 내용에 있어서 학교생활이 긍정적으로 변화되어 나타났다. 이를 바탕으로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 자발적 그림그리기 중심 미술심리치료가 집단따돌림 피해로 인한 관계외상 청소년의 우울감소에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 자발적 그림그리기 중심 미술심리 치료가 동적학교생활화(KSD)검사에 있어서 초기 혼자 있는 그림을 그렸으나 후기 친구들과 어울리는 모습으로 변화되었다. 따라서 본 연구에서 진행된 미술심리치료가 사춘기 시기 집단따돌림 피해 청소년의 우울 감소와 학교생활의 변화에 효과가 있었음을 알 수 있었다.