학술논문

복합문화공간형 대형서점의 브랜드 아이덴티티 디자인 비교 연구
A Comparative Study on Brand Identity Design for Bookstore as Complex Cultural Space
Document Type
Article
Source
커뮤니케이션 디자인학연구 / Journal of Communication Design. Oct 30, 2017 61:498
Subject
대형서점
브랜드
브랜드 아이덴티티
복합문화공간
Bookstore
Brand
Brand Identity
Complex Cultural Space
Language
Korean
ISSN
1976-1562
Abstract
본 연구는 국내 복합문화공간형 대형서점 브랜드 아이덴티티 디자인 비교연구로 대형서점 통합적 브랜드 아이덴티티 디자인 전략요소를 분석하는데 목적이 있다. 브랜드 아이덴티티의 이론을 토대로 서점 브랜드 아이덴티티 요소를 세분화하여 국내 대표적인 3대서점 브랜드를 분석모형에 따라 현장조사와 전문가집단, 일반 소비자 집단의 평가를 통해 분석하였다. 여러가지 평가기준 중에서 디자인의 일관성, 적응성, 고유성, 문화성, 신뢰성을 토대로 전문가 휴리스틱(heuristics) 평가와 일반인 FGI 평가로 진행하였다. 평가 결과 교보문고와 반디앤루니스가 베이직 디자인과 어플리케이션 디자인의 일관성, 고유성, 문화성에 대해 고평가를 받았다. 서점 브랜드가 아이덴티티를 확보하기 위해서는 베이직, 어플리케이션, 스페이스, 미디어, 프로모션 5개 영역에서 각각의 구성요소들의 디자인 일관성, 고유성, 문화성, 신뢰성, 적응성을 고려해야 한다. 본 연구에서 다루는 서점 브랜드 아이덴티티가 서점 브랜드 발전에 기초자료가 될 수 있기를 기대한다.
This comparative study of brand Identity design for bookstores as complex cultural space, aiming to provide a guide of brand identity design strategies to bookstore. According to the brand identity theory and strategic elements, this study categorizes bookstore brand identity elements and apples them to the analysis of three domestic bookstore. In addition, heuristic evaluation and FGI evaluation are performed based on design criteria, including consistency, adaptability, originality, symbolicity and reliability. The result shows that Kyobo Book and Bandinlunis have relatively high result in basic design and application design. To conclude, it is necessary to make design plans of space, media, promotion and basic applications during the formation of bookstore brand identity, The goal of this study is to become a fundamental material of bookstore brand identity development.

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