학술논문

호텔 레스토랑 중식당 실내디자인의 선호도 분석에 관한 연구 : 중국 상하이 지역 5성급 호텔22개를 대상으로 / A Study on Preference of Interior Design in Chinese Restaurant of Hotels : Focusing on 22 5-Star Hotels in Shanghai, China
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
호텔 레스토랑
중식당
실내디자인
Language
Korean
Abstract
2008년 올림픽의 영향으로 중국의 경제성장이 신속하게 진행됨에 따라, 5성급 호텔의 전망도 낙관적이라고 판단된다. 세계가 주목하는 2010년 세계박람회가 상하이에 개최되며, 그 때가 되면 더욱 많은 외국인 관광객을 유치하게 될 것으로 판단된다. 호텔업계는 2년 간 다시 한 번 신속한 성장을 이룰 것이다. 현대화된 대도시 상하이에서 중국 전통음식문화를 대표하는 중식당은 외국 손님들에게 많은 인기를 얻게 될 것이다. 이에 본 논문은 상해22개 중규모 5성급 호텔의 중식당 선호도에 대한 조사를 진행하고자 한다.본 논문은 우선 5성급 호텔 관련이론을 중심으로 호텔 식당의 개념 및 디자인 요점에 대한 설명을 하였다. 그리고 중식당 고객이 선호하는 실내 디자인 스타일을 찾아내기 위하여먼저 중식당을 갖춘 5성급 호텔에 대한 전반적인 이해를 통해 고객 집단의 객관적 요소가 고객의 숫자에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.본 논문은 중국 호텔의 발전과정으로부터 출발하여 대량의 자료를 수집하고 중국의 관광 산업 및 호텔의 수량과 증가율의 변화로 호텔업계의 발전 속도를 분석하였다. 상하이 지역의 5성급 호텔의 영업시간 및 현황을 분석하였으며, 이 대상은 중규모 5성급 호텔인 상하이 지역의 22개 호텔로 하여 상세한 고찰을 하였다.중식당의 기본적인 정보 및 고객 집단에 대하여 조사하여 중식당 실내 디자인의 색채, 조명 및 재료 분석하고, 분석을 통하여 설문지를 제작한다. 설문지의 주요 구성은 세 부분으로 나누어지는데 첫 번째 부분은 기본적 통계 사항으로 그 중에는 성별, 연령 및 5성급 호텔의 중식당을 찾는 주요한 이유, 그리고 중식당 요리 종류가 고객의 선택에 영향을 미치는가 여부, 가장 관심이 있는 중국 요리 종류가 포함된다. 두 번째 부분은 주로 실내 디자인 요소에 대한 선호도 조사로서 그 중에는 호텔에 대한 감성적 형용사의 선택이 포함되는데 바닥, 벽면, 천장, 주요가구 및 조명의 색채, 소재와 전반적인 선호도 조사가 포함된다. 세번째 부분은 가장 좋아하는 중식당 디자인 유형을 선택하는 것이다.설문지를 중국인 30명과 외국인 30명에게 배부하였는데 모든 피조사 대상자들은 상하이 22개 중간 규모의 5성급 호텔의 중식당의 각 실내 요소에 대한 선호도 선택을 하여야 한다.SPSS법으로 중국인과 외국인이 각 호텔 중식당에 대한 선호형도에서 가장 대표성을 갖는 형용사에 대한 비교를 한다. 22개 중식당에 대해 형용사 분류를 할 때, 평균치가 5점 이상이고 동시에 중국인과 외국인이 일치하게 선택한 형용사가 총 13개가 있다. 설문지의 제2부분에서 도출한 중국인과 외국인이 22개 중식당에 대한 서로 다른 선호도 수치의 평균치에서 중국인과 외국인의 선호도가 가장 높고 가장 낮은 호텔의 중식당을 각각 찾아내었다.중국인의 선호도가 가장 높은 호텔 중식당은 014이고 중국인의 선호도가 가장 낮은 호텔 중식당은 022이다. 외국인의 선호도가 가장 높은 호텔 중식당은 020이고, 외국인의 선호도가 가장 낮은 호텔 중식당은 001이다.SPSS 중의 상관분석법을 응용하여 중식당 실내 디자인 전반적 선호도의 평균치에 대한 상관분석을 하여 중국인과 외국인이 22개 중식당 실내 디자인 전반적 선호도의 상관관계 계수를 분석한다. 상관분석을 하여 도출한 결과가 “*”,P>0.05일 때, 상관관계가 없음을 의미한다. P
Benefited from the Beijing 2008 Olympics, China enjoys a rapid economic growth and the five-star hotel industry therefore has an optimistic prospect. In 2010, Shanghai World Expo will attract more foreign tourists to China and the hotel industry in China is sure to boom. The Chinese restaurant in modern city Shanghai, representing traditional Chinese food culture, is bound to become the focus of foreign guests and attract great concern. So the paper makes an investigation into people’s fondness of 22 Chinese restaurants of medium-sized five-star hotels in Shanghai.First, the paper unfolds around relevant theories of five-star hotel and illustrates the concept and design points of hotel restaurant. In order to have a better understanding of customers’ fondness of interior design style, we need to have a complete overview of the five-star hotels where the Chinese restaurants are located and know about the effect of customer classification and objective factors on customer flow.The paper starts with the development procedure of Chinese hotel industry, makes lots of investigation, analyzes the development speed of hotel industry from the changes of growth of tourism industry and hotels in China and expounds on the business time and present situation of five-star hotels in Shanghai. The paper mainly makes a detailed investigation of 22 medium-sized five-star hotels in Shanghai.Investigates the basic information and customer groups of Chinese restaurant, analyzes the color, light and material of interior design of Chinese restaurant and makes out the questionnaire after analysis. The questionnaire mainly includes 3 parts. The first part is the basic statistics, including sex, age, the important reasons to go to a Chinese restaurant of five-star hotel, whether there is any effect of cuisine variety of Chinese restaurant on customers’ choice and the Chinese foods most preferred by customers. The second part aims at the investigation on the fondness of interior design elements, including the choosing of perceptual adjectives for a hotel, the investigation of color, material and other formative elements of floor, wall, ceiling, furniture and lights. The third part is the choosing of most favorite design types of Chinese restaurant.The questionnaires are given to 30 Chinese and 30 foreigners. All of them need to choose their favorite interior elements of Chinese restaurants of 22 medium-sized five-star hotels in Shanghai.SPSS method is applied to make a comparison of the most representative adjectives preferred by Chinese and foreigners for Chinese restaurant of hotel. After classification of adjectives for the 22 Chinese restaurants, there are 13 adjectives that reach above 5 points and represent the choices of Chinese and foreigners. The second part of the questionnaire summarizes the specific value of the different fondness of Chinese and foreigners for the 22 Chinese restaurants, finds out and compares the Chinese restaurant with the highest and lowest fondness by Chinese and foreigners from the average value.The highest fondness value of Chinese for Chinese restaurant is 014 and the lowest value is 022, and the highest fondness value of foreigners for Chinese restaurant is 020 and the lowest value is 001.The relevant analytical method of SPSS is applied to make analysis of the average value of the overall fondness of Chinese restaurant’s interior design and analyze the correlation coefficient of overall fondness of Chinese and foreigners for the interior design of 22 Chinese restaurants. And the result is p=0.012, 0.01