학술논문

국내 대학도서관 전자자원 사서의 수서업무 핵심역량 개발 연구 / A Study on the Development of Core Competencies for Electronic Resources Acquisitions Librarians of Academic Libraries
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
The purpose of this study is to develop core competencies for electronic resources acquisitions librarians in academic libraries. To achieve this goal, some literature reviews and in-depths interviews were conducted for collecting data of electronic resources acquisitions librarians’ competencies. The review of 4 subject matter experts was implemented to revise the derived competencies for electronic resources acquisitions librarians. Finally, the core competency was categorized as a clusters of 6 competency clusters including 49 competencies. Then the survey with 25 electronic resources acquisitions librarians was conducted to validate and develop core competencies. As a result of the survey, core competencies consist of 6 competency clusters including 26 competencies.Results of this study are as follows. First, the core competencies for electronic resources acquisitions librarians involve 6 competency clusters: electronic resources subscription and license agreement competency cluster, electronic resource assessment competency cluster, technology competency cluster, relation and communication competency cluster, professional development competency cluster and personal quality competency cluster.Second, the core competencies are obtained as follows: developing assessment criterion of electronic resources, analysing of electronic resources subscription condition, method of data collection and analysis, selecting of electronic resources, negotiating skill, performing of electronic resources acquisition process, analysing of usage statistics, explaining and instructing of electronic resources, utilizing of electronic resource access software, understanding the license, communicating verbally, managing electronic resources budget, communicating in writing, analytical skill, assessing of user need, identifying of scholarly communication trend, decision making, problem solving, work collaboratively, planning of electronic resources service, electronic resources troubleshooting, customer service orientation, utilizing of reporting software, collection development of electronic resources, english skill.Among them, the electronic acquisitions librarians thought the developing assessment criterion of electronic resources and analysing of subscription condition were the most important ones among other competencies. In other words, it is important that the electronic resources librarians should perceive the actual and direct competencies are required to demonstrate their expertise in workplace.Third, the advance level competencies are developing assessment criterion of electronic resources, analysing of electronic resource subscription condition, selecting of electronic resources, performing of electronic resource acquisition process, utilizing of data collection and analysis, analysing of usage statistics, utilizing of electronic resources access software, explaining and instructing of electronic resource, negotiating skill.The proposals for further study were as follows:First, it is necessary to generalize the result of this study. At this time, the study should include more detailed demographic factors and larger size of population to compare the subjects with local characteristics, Second, it is necessary to identify the behavior indication of competency and to develop the tools to measure these indicators actually. Third, it is necessary to develop training program for electronic resources acquisitions librarians based on the derived competencies
본 연구의 목적은 전자자원 사서가 수서업무를 성공적으로 수행하는데 필요한 핵심역량을 개발하는 것이다. 이러한 연구목적을 위해서 문헌연구와 심층면담을 통해 전자자원 사서의 수서업무를 위한 역량을 도출하였다. 도출된 역량은 전문가 검토를 통해 내용타당성을 검증하고 수정되었다. 그 결과 전자자원 사서의 수서업무 역량은 6개의 역량군과 49개의 역량으로 구조화하였다. 이후 설문조사를 통해 핵심역량을 개발하였다. 이 중 핵심역량은 6개의 역량군을 중심으로 26개의 역량으로 구성되었다. 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 전자자원 사서의 수서업무 핵심역량은 전자자원 구독 및 계약군, 전자자원 평가군, 기술군, 관계 및 소통군, 전문성 개발군, 개인자질군 6개의 역량군이다.둘째, 전자자원 사서의 수서업무 핵심역량은 전자자원 평가기준 개발능력, 전자자원 구독조건 분석능력, 데이터 수집 및 분석능력, 전자자원 선정능력, 협상력, 전자자원 수서과정 수행능력, 이용통계 분석력, 전자자원 설명 및 교육능력, 전자자원 접근 소프트웨어 활용능력, 라이선스 이해능력, 구두 커뮤니케이션 능력, 예산관리 능력, 문서 커뮤니케이션 능력, 분석력, 이용자 요구분석 수행능력, 학술커뮤니케이션 동향 파악능력, 의사결정력, 문제해결력, 협업능력, 서비스 기획능력, 전자자원 장애문제 해결능력, 고객지향성, 리포팅 소프트웨어 활용능력, 장서개발 능력, 구독환경 변화 대처능력, 영어능력의 26개 역량이다. 이중에서 전자자원 사서가 수서업무를 수행하는데 특히 중요하게 생각하는 핵심역량은 전자자원 평가기준 개발능력과 전자자원 구독조건 분석능력이다. 전자자원 사서는 단순한 계약이 아닌 다양한 구독조건을 활용하는 방법과 전자자원 구독의 근거자료로 평가기준이나 지침을 개발하는 역량이 중요한 것으로 나타났다. 즉 전자자원 사서는 수서업무에서 전문성을 발휘하기 위하여 실제적이고 직접적으로 필요한 역량을 중요하게 인식하였다.셋째, 핵심역량 중에서 심화수준의 역량은 전자자원 평가기준 개발능력, 전자자원 구독조건 분석능력, 전자자원 선정능력, 전자자원 수서과정 수행능력, 데이터 수집 및 분석능력, 이용통계 분석력, 전자자원 접근 소프트웨어 활용능력, 전자자원 설명 및 교육 능력, 협상력이다. 넷째, 역량 중에서 창의력, 마크업 언어 활용능력, 웹디자인 활용능력은 중요도와 업무수행 필요수준에서 낮은 점수를 나타낸 역량이다. 이는 전자자원 사서가 수서업무를 수행하는데 있어 활용도가 낮은 역량으로, 아직까지 국내 도서관의 전자자원 사서들에게는 중요성이 인식되지 못한 것으로 설명될 수 있다. 본 연구의 후속연구를 제안하면 다음과 같다.첫째, 연구의 조사범위와 대상을 확대하여 전자자원 사서의 수서업무에 요구되는 역량의 타당성을 확인하며 일반화하고, 지역과 조사 대상자 특성에 따라 비교․분석하는 것이 필요하다.둘째, 전자자원 사서 수서업무의 역량별로 구체적인 행동지표를 찾아내고 이러한 행동지표를 실제로 측정할 수 있는 도구를 개발하는 연구가 필요하다. 셋째, 도출된 역량을 근거로 전자자원 사서의 역량중심 교육훈련 프로그램을 개발하는 것이 필요하다.