학술논문

The Moderating Effect of Coping Style in the Relationship Among Employment Stress, Self-Efficacy, and Mental Health of Chinese College Students / 중국 대학생의 취업스트레스, 자기효능감, 정신건강의 관계에서 대처방식의 조절효과
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
취업스트레스
자기효능감
대처방식
정신건강
중국 대학생
Employment stress
Self-efficacy
Coping style
Mental Health
Chinese College Students
Language
English
Abstract
본 연구의 목적은 중국 대학생의 취업 스트레스, 자기효능감, 정신건강의 관계에서 대처방식의 조절효과를 분석하는 데 있다. 본 연구는 중국 대학생을 대상으로 편의추출 (convenience sampling) 을 실행하였다. 자료 수집을 위해 중국 광시장족자치구(广西壮族自治区) 소재 5개 대학의 38명의 행정직 직원을 통해 온라인 설문조사지 (www.wjx.cn)를 대학생들에게 보내도록 하였다. 그 결과 수집된 971 개의 표본을 분석 대상으로 하였다. 본 연구의 측정도구는 취업 스트레스 측정 도구, 자기 효능감 측정 도구, 대처 방식 측정 도구 및 정신 건강 측정 도구이다. 자료 분석은 SPSS 26.0을 사용하여 기술 통계 분석, t-test, one-way ANOVA, two-way ANOVA, 상관분석 및 탐색적 요인 분석을 실행하였고, AMOS 23.0을 사용하여 확인적 요인 분석 및 구조 방정식 모형 검증, 다중 그룹 경로 분석 등을 실행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국 대학생의 대처 방식은 적극적인 대처 방식이 소극적인 대처 방식보다 높다. 중국 대학생의 성별 대처 방식 차이가 있다. 중국 대학생의 대처 방식의 그룹 분류와 각 특성은 다음과 같다: (1) 적극적 대처가 높고 소극적 대처가 낮은 그룹 (PH-NL)은 취업 스트레스가 보통이고 자기효능감이 높으며, 정신건강은 보통이다. (2) 적극적 대처가 낮고 소극적 대처가 높은 그룹 (PL-NH)은 취업 스트레스가 높고 자기효능감이 낮으며, 정신건강이 나쁘다. (3) 적극적 대처와 소극적 대처가 모두 높은 그룹 (PH- NH)은 취업 스트레스가 높고 자기효능감이 보통이고, 정신건강이 나쁘다. (4) 적극적 대처와 소극적 대처가 모두 낮은 그룹 (PL-NL)은 취업 스트레스가 낮고 자기효능감이 높으며, 정신건강은 보통이다. 중국의 1 학년, 2 학년, 3 학년 대학생은 PH-NL 에 높은 비율로 분포되어 있고, 중국의 4 학년 대학생은 PL-NH에 높은 비율로 분포되어 있다. 둘째, 중국 대학생의 취업 스트레스는 비교적인 높은 수준에 있다. 중국 대학생의 성별, 연령, 출생지, 학생 간부 여부 및 사회적 실천 경험에 따라 취업 스트레스 차이가 있다. 능력 성격스트레스에서 성별과 대처방식 사이 상호 작용이 나타나고, 취업 자원 스트레스, 사회적 지원 스트레스, 전반적인 취업 스트레스에서 학생 간부 여부와 대처방식 사이의 상호 작용이 나타나며, 전반적인 취업 스트레스에서 사회적 실천 경험과 대처방식 간의 상호 작용이 나타난다. 셋째, 대학생의 자기효능감은 중등 이상의 수준에 있다. 중국 대학생의 학생 간부 여부와 사회적 실천 경험에 따라 자기효능감 차이가 있다. 중국 대학생의 자기효능감은 학생 간부 여부와 대처방식 사이 상호 작용이 나타난다. 넷째, 대학생의 정신 건강은 중하위 수준에 있다. 중국 대학생의 학년과 사회적 실천 경험에 따라 심리 건강 차이가 있다. 중국 대학생의 신체적 상태, 전반적인 정신 건강에서 학생 간부 여부와 대처방식 사이의 상호 작용이 나타난다. 다섯째, 중국 대학생의 취업 스트레스, 자기 효능감 및 정신 건강의 관계는 다음과 같다. 중국 대학생들의 취업 스트레스가 정신 건강에 정적인 (+) 직접 및 간접 영향을 미친다. 중국 대학생의 취업 스트레스는 자기 효능감에 부적인(-) 직접 영향을 미친다. 자기 효능감은 정신 건강에 부적인 (-) 직접 영향을 미친다. 중국 대학생의 자기 효능감은 중국 대학생의 취업 스트레스와 정신 건강 사이에서 부분 매개효과가 있다. 여섯째, 중국 대학생의 대처 방식은 취업 스트레스, 자기 효능감, 정신 건강 사이에 조절효과가 있다. 본 연구는 중국 대학생의 취업 스트레스, 자기 효능감, 대처 방식 및 정신 건강의 현황과 구조적 관계를 탐구함으로써, 취업 스트레스 완화, 자기 효능감 및 대처 방식강화를 통해 대학생들의 정신적 스트레스와 문제를 더 잘 완화하기 위한 기본적인 자료와 합리적인 제안을 제공하였다. 핵심어: 취업스트레스, 자기효능감, 대처방식, 정신건강, 중국 대학생
This study investigated the structural relationship among current Chinese college students' employment stress, self-efficacy, coping style, and mental health.To collect research data, the researchers distributed online survey questionnaires to college students through 38 guidance counselors from five colleges in Guangxi of China, using the Chinese online survey system (www.wjx.cn). 1045 students participated in the survey. After removing 74 invalid samples, the remaining 971 samples were used for analysis.The instruments used in this study include measurement tools for employment stress, self-efficacy, coping style, and mental health. Data analysis was conducted using SPSS 26.0 for descriptive statistics analysis, t-test, one-way ANOVA, two-way ANOVA, correlation analysis, and exploratory factor analysis. Confirmatoryfactor analysis and structural equation model validation were carried out using AMOS 23.0, as well as multiple-group path analysis and etc.The results of the study are as follows:First, among Chinese college students, positive coping style are more prevalent than negative coping style. There are differences in coping style based on gender among Chinese college students. The classification and characteristics of coping styles among these students are as follows: (1) positive high - negative low coping style group (PH-NL). The PH-NL group experiences normal employment stress, high self-efficacy, and normal mental health. (2) positive low - negative high coping style group (PL-NH). The PL-NH group experiences high employment stress, low self-efficacy, and bad mental health. (3) positive high - negative high coping style group (PH-NH). The PH-NH group experiences high employment stress, normal self-efficacy, and bad mental health. (4) positive low - negative low coping style group (PL-NL). The PL-NL group experiences low employment stress, high self-efficacy, and normal mental health. freshmen, sophomores, juniors are predominantly in the PH-NL group, while juniors are largely in the PL-NH group.Second, the overall employment stress level of college students is relatively high. There are differences in the overall employment stress based on gender, grade, birthplace, whether served as student cadre, and whether they had social practice experience. There are significant differences in employment stress among different coping style groups. There are significant differences in the impact of the interaction between whether to serve as a student cadre and coping style on employment resource stress, social support stress, and overall employment stress. Significant differences in the interaction between whether they had social practice experience and coping style on overall employment stress.Third, the self-efficacy of college students is slightly above average. There are differences in overall self-efficacy based on whether served as a student cadre, and whether they had social practice experience. There are significant differences in self-efficacy among different coping style groups. There are significant differences in the impact of the interaction between whether to serve as a student cadre and coping style on overall self-efficacy.Fourth, the mental health level of college students is below average. There are differences in overall mental health showed differences based on grade and whether they had social practice experience. There are significant differences in mental health among different coping style groups. There are significant differences in the impact of the interaction between whether to serve as a student cadre and coping style on somatic symptoms, and overall mental health.Fifth, the relationships among employment stress, self-efficacy, and mental health were analyzed. The employment stress has a direct and indirect positive impact on mental health. Employment stress has a direct negative impact on their sense of self-efficacy. Additionally, self-efficacy has a direct negative impact on mental health. The self-efficacy plays a partial mediating role between their employment stress and mental health.Sixth, the coping style of serves as a moderating role in the process of how employment stress, self-efficacy, and mental health impact each other.By examining the conditions and structural relationships among employment stress, self-efficacy, coping style, and mental health of Chinese college students, this study provides foundational data and reasonable suggestions for alleviating employment stress, enhancing self-efficacy, strengthening coping skills, and thus better alleviating students' psychological pressure and issues.