학술논문

2000년 이후 중국 애니메이션의 발전과정 연구 / A Study on the Development Process of Chinese Animation after 2000
Document Type
Image
Source
Subject
중국 애니메이션
발전시기
문화 수출
경제적 가치
애니메이션 IP
Language
Korean
Abstract
21세기는 세계적으로 애니메이션 산업 발전이 매우 빠른 시기였다. 한미일의 애니메이션 산업은 세계적으로 가장 영향력이 있다고 할 수 있다. 브랜드의 영향력, 수준 높은 제작 기술, 건전한 시장 운영은 세계적으로 영향력이 있는 애니메이션 강국의 기본이다. 미국과 일본의 애니메이션 산업은 이미 국가의 중요한 문화콘텐츠 산업분야로 자리 잡았으며 한국 애니메이션 산업은 신속하게 발전하고 있다. 반면 중국 애니메이션 산업은 최근 몇 년간 크게 성장하지 못하고 정체된 모습을 보이고 있다. 중국 애니메이션은 해외 애니메이션과 비교하여 주제, 내용, 화면 구성, 캐릭터 디자인 등 많은 면에서 부족함이 있기 때문이다. 중국 애니메이션의 발전은 아직 많은 시행착오가 필요하며, 중국 애니메이션의 끊임없는 탐색과 도전을 통해 창작된 일부 애니메이션 작품들은 중국 애니메이션 시장에서 긍정적인 반응을 일으키고 있다. 2000년에서 2020년의 20년 동안 중국 애니메이션 산업에는 많은 변화가 있었다. 주제의 선택부터 내용의 다양화와 경영 방식까지 많은 면이 긍정적인 방향으로 발전하고 있다. 최근 몇 년간 중국 애니메이션의 시장 점유율도 많이 높아졌지만, 애니메이션 선진국에 비해 아직 부족한 형편이다. 세계 IP 관련 산업의 지속적인 성장과 그 미래에 대한 기대감은 점차 증가하고 있으며 애니메이션 IP를 활용한 산업 또한 발전하고 있다. 중국 애니메이션 시장 또한 지난 20년간 신속한 성장을 하며 비약적인 성장을 보여 주고 있다. 본 논문은 2000~2020년의 기간 동안 중국 애니메이션 산업발전 상황을 세 개의 기간으로 나누어 시대별로 살펴보고 현 상태의 문제점을 분석했다. 2000년~2007년의 시기에 중국 애니메이션 산업은 관련 산업 생태계가 구축되어 있지 않아 여러 가지 문제를 일으켰다. 애니메이션의 내용과 소비층이 다양해짐에 따라 관람이 가능한 관객층의 구분이 필요해졌으며 스토리텔링이나 시나리오 각색 작업 등에서도 새로운 진전이 있다. 2008~2014년은 중국 애니메이션이 네트워크로 들어서는 시기이다. 처음으로 웹 애니메이션을 시작해서 극장판 애니메이션이 출시되었으며 3D 애니메이션도 점차 주류로 됐다. 중국 애니메이션은 2015-2020년 기간에 신속하게 발전하는 시기에 들어섰다. 중국도 이제 자기만의 애니메이션 IP가 있고 관객들이 직접 애니메이션 제작에 참여할 수도 있다. 중국 애니메이션은 지난 20년 동안 많은 변화가 있었다. 애니메이션 산업의 정책과 체제를 변경해서 애니메이션 산업 생태계를 지원했다. 창의적 인재 양성과 전통문화의 결합을 통해 독창적인 애니메이션 문화가 형성됐다.
The 21st century is the world's fastest growing animation industry period. The United States, Japan and South Korea's animation industry is the world's most influential three countries. Brand influence, high level of production technology, sound market operations, so that they become the world's most influential animation power. U. S., Japan and other countries animation industry has become an important pillar of the national economy, South Korea's animation industry has developed rapidly, its scale is second only to the United States, Japan. However, China's animation industry in recent years a slower pace of development. Compared with foreign animation, Chinese animation has some defects in its subject matter, content, picture and even character design. The development of Chinese animation has entered a period of confusion, and Chinese animation is also constantly groping, the creation of animation has begun to have an impact on Chinese animation. From 2000 to 2020, China's animation in the past 20 years has gradually changed. From the choice of the theme, the diversification of the content and the business model, everything is developing in a good way. In recent years, China's animation industry market share has also been greatly improved, but with Japan and South Korea and other countries there is a great gap. In the future, with the rapid development of animation IP management, animation innovation, animation industry output value will be higher and higher. China's animation market has grown rapidly over the past two decades, from $5 billion to $200 billion, achieving rapid growth. This is for China's animation industry, is undoubtedly a great leap forward. Although the domestic animation market is developing very fast, but there are some problems, that is, the theme of a single, inadequate supply, animation grading system. This paper mainly summarizes the development of China's animation industry in the past 20 years from 2000 to 2020. The current situation and problems of Chinese animation industry are analyzed. Therefore, according to the background of the development of Chinese animation, the problems in different historical periods and the achievements of Chinese animation in each stage, the data is sorted out and the reasons are analyzed. Taking the animation industry of South Korea, China and Japan as an example, this paper summarizes the development of Chinese animation through relevant literature. From 2000 to 2007, this period is a new period after China entered the 21st century. Animation industry because there is no complete industrial chain, leading to problems. Anime audience is no longer just a child, and gradually have the distinction on the age. In the adaptation of animation, but also made new progress. The period of 2008-2014 was the period when Chinese animation moved towards the Internet. First try network animation, animation theater version, 3D animation has gradually become the mainstream. Chinese animation in 2015- 2020 period, has entered a period of rapid development. China also has its own animation IP, and can allow the audience to participate in the production of animation. In the past twenty years, great changes have taken place in Chinese animation. First of all, the country's animation industry policies and systems have been changed to improve the animation industry chain. Cultivate creative talents, and combine the traditional culture and animation, to form a unique cultural output. So long as grasps the opportunity, may let the animation industry develop rapidly.