학술논문
모바일 쇼핑 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 중국 안휘성을 중심으로
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
Electronic commerce has continuously developed with the globalization of the world economy and the rapid development of the Internet to play a very important place in the market economy around the world. Electronic commerce starting in the 1990s penetrated people's daily lives, which have great impacts on consumers' consumption ideology, shopping method and product distribution process. As electronic commerce continuously develops with the expansion of supply of wireless Internet technologies and mobile terminals such as Smartphones and PDAs entering the 21st century, it appears as development of diversified types. As compared to electronic commerce, since mobile commerce has characteristics such as superior mobility, instant connectivity, identification and authentication, it has merits that consumers can get products and services they want anywhere in anytime without restrictions of time and space as it supplements electronic commerce. In China, mobile commerce started late, but the government's strong support, promotion policy, and rapid spread and huge user scale of mobile communication technologies are forming good conditions for the development of mobile commerce.In this context, to sum up the processes of this study: first, through the data collected and previous research, it looked into the factors affecting the intention of using mobile shopping; and second, through an actual analysis, it found out the factors affecting the attitude to and intention of using mobile shopping and analyzed the relationship between interactions. In the meantime, for empirical research on the factors determining the intention of using mobile shopping, it conducted a survey with consumers who had shopping experiences in China. In addition, to examine the correlations among variables for the model of this study, using statistical analysis method SPSS, an actual analysis was carried out. Carrying out this process and the actual analysis, this study inquired into mobile shopping, a form of mobile commerce, analyzed the factors affecting Chinese consumers' intention of using mobile shopping, and aims to provide the base when enterprises make decisions of mobile shopping marketing strategies through the results of analysis and help promote and expand mobile shopping.
세계 경제의 글로벌화와 인터넷의 급속한 발전으로 인한 전자상거래는 지속적으로 발전하여 세계 각국의 시장 경제에서 매우 중요한 자리를 차지하고 있다. 1990년대에 시작된 전자상거래는 사람들의 일상생활에 침투하여 소비자들의 소비이념과 쇼핑방식 그리고 제품의 유통과정 등에 큰 영향을 끼치고 있다.21세기에 들어서 부터 무선 인터넷 기술과 스마트 폰, PDA 등 이동통신 단말기의 보급의 확대에 따른 전자상거래는 지속적으로 발전하면서 다원화된 발전형식으로 나타나고 있다. 모바일 상거래를 전자상거래와 비교해보면, 우월한 이동성, 즉시접속성, 신분인증 등의 특성을 갖고 있기 때문에 모바일 상거래는 전자상거래를 보완하면서 모바일 상거래를 통해 소비자는 시간과 공간의 구애를 받지 않고 언제, 어디서나 원하는 제품이나 서비스를 획득할 수 있는 장점이 있다. 한편 중국은 모바일 상거래의 시작은 늦었지만 정부당국의 강력한 지지와 촉진 정책, 이동통신기술의 급속한 확산 그리고 거대한 사용자 규모는 모바일 상거래가 발전하는데 좋은 조건을 형성하고 있다. 이러한 배경 하에서 본 연구의 과정을 정리하면 첫째, 수집한 자료와 선행연구를 통해 모바일 쇼핑 이용의도에 영향을 미치는 요인들을 연구하였고 둘째, 실증분석을 통해 모바일 쇼핑의 태도와 이용의도에 영향을 미치는 요인을 찾아내고 서로 의 작용관계를 파악하였다. 한편 모바일 쇼핑 이용의도의 결정요인에 관한 실증조사를 위해 중국에서 쇼핑 경험이 있는 소비자들을 대상으로 설문조사를 수행하였다. 또한 본 연구 모형에 대한 변수 간의 상관관계 등을 알아보기 위해 통계적 분석방법인 SPSS를 이용해서 실증분석을 실시하였다. 이러한 과정 및 실증분석을 실행한 본 연구는 모바일 상거래의 한 형태인 모바일 쇼핑을 대상으로 연구하여 중국 소비자의 모바일 쇼핑 이용의도에 영향을 미치는 요인을 분석하였고, 분석결과를 통해 기업이 모바일 쇼핑 마케팅 전략을 결정할 때 근거를 제공하고 모바일 쇼핑을 촉진 및 확대하는데 도움을 주고자 함에 그 목적이 있다.
세계 경제의 글로벌화와 인터넷의 급속한 발전으로 인한 전자상거래는 지속적으로 발전하여 세계 각국의 시장 경제에서 매우 중요한 자리를 차지하고 있다. 1990년대에 시작된 전자상거래는 사람들의 일상생활에 침투하여 소비자들의 소비이념과 쇼핑방식 그리고 제품의 유통과정 등에 큰 영향을 끼치고 있다.21세기에 들어서 부터 무선 인터넷 기술과 스마트 폰, PDA 등 이동통신 단말기의 보급의 확대에 따른 전자상거래는 지속적으로 발전하면서 다원화된 발전형식으로 나타나고 있다. 모바일 상거래를 전자상거래와 비교해보면, 우월한 이동성, 즉시접속성, 신분인증 등의 특성을 갖고 있기 때문에 모바일 상거래는 전자상거래를 보완하면서 모바일 상거래를 통해 소비자는 시간과 공간의 구애를 받지 않고 언제, 어디서나 원하는 제품이나 서비스를 획득할 수 있는 장점이 있다. 한편 중국은 모바일 상거래의 시작은 늦었지만 정부당국의 강력한 지지와 촉진 정책, 이동통신기술의 급속한 확산 그리고 거대한 사용자 규모는 모바일 상거래가 발전하는데 좋은 조건을 형성하고 있다. 이러한 배경 하에서 본 연구의 과정을 정리하면 첫째, 수집한 자료와 선행연구를 통해 모바일 쇼핑 이용의도에 영향을 미치는 요인들을 연구하였고 둘째, 실증분석을 통해 모바일 쇼핑의 태도와 이용의도에 영향을 미치는 요인을 찾아내고 서로 의 작용관계를 파악하였다. 한편 모바일 쇼핑 이용의도의 결정요인에 관한 실증조사를 위해 중국에서 쇼핑 경험이 있는 소비자들을 대상으로 설문조사를 수행하였다. 또한 본 연구 모형에 대한 변수 간의 상관관계 등을 알아보기 위해 통계적 분석방법인 SPSS를 이용해서 실증분석을 실시하였다. 이러한 과정 및 실증분석을 실행한 본 연구는 모바일 상거래의 한 형태인 모바일 쇼핑을 대상으로 연구하여 중국 소비자의 모바일 쇼핑 이용의도에 영향을 미치는 요인을 분석하였고, 분석결과를 통해 기업이 모바일 쇼핑 마케팅 전략을 결정할 때 근거를 제공하고 모바일 쇼핑을 촉진 및 확대하는데 도움을 주고자 함에 그 목적이 있다.