학술논문

일반계 고등학교 학생들의 漢字語彙 認識 實態와 漢字敎育의 必要性
The Analysis of General High School Student’s Chinese Character Vocabulary Awareness and Necessity of Chinese Character Education
Document Type
Article
Author
Source
동방한문학, 0(48), pp.301-328 Sep, 2011
Subject
한국어와문학
Language
한국어
ISSN
1226-668X
Abstract
This research is organized with two section. First of all, I analyzed relationship between developing creativeness and using Chinese character vocabulary when people speak Korean. Lastly, I recommended if whoever wants to develop their Korean skills, they have to receive Chinese Character Education. In the beginning, to analyze general high school student’s chinese character vocabulary awareness, I surveyed 432 second grade high school students. The question was “How long did you receive Chinese character education?”, students answered that ‘one year education’ was 51%, and ‘two years education’ was 36%, ‘three years education’ was 3%, and ‘no education’ was 10%. “How many Chinese character do you award?” was next question, and 61% of students answered, ‘less than 300 word.’ It showed Chinese character education in high school would appear some difficulties. Secondly, I asked students to write their name in Chinese. The result was only 196 students(47%) wrote their name correctly. To solve this problem, I suggest using Chinese character name in individual student card and teachers should use Chinese characters in their lecture times. Thirdly, I assumed between understanding from mess media’s important vocabulary and Korean skill test from Korea university entrance exam have interdependence relationship. The method of measurement from this assumption would be selecting twenty sentences from breaking news in Korean, and then randomly selected three students. Those students took the test, and classified into groups by scores. The higher score group identified that they have better knowing about Chinese character. This research was examining the high school student’s Chinese Character awareness, and finding any relationship between understanding from mess media’s important vocabulary and Korean skill test from Korea university entrance exam. The result from this research found that it has importance relationship and every high school students have to study Chinese character to become better students.
본 연구는 한자 어휘가 언어의 의미 전달의 정확성 및 뇌 활성화를 통한 창의력 신장에 미치는 긍정적인 성과가 있음을 알아보고 상위 언어능력의 향상을 위해서는 개념어와 비유적 표현이 많은 성어 교육 강화를 언급하였다. 일반계 고등학교 학생들의 한자 인식 실태 분석을 위하여 첫째, 2학년 432명에 대한 설문조사를 실시하였다. 설문조사 결과 중학교 때 한문 교육과정을 1년 이수한 학생은 51%, 2년 이수한 학생은 36%, 3년 이수한 학생은 3%이며, 한 번도 배우지 않은 학생은 10% 이었다. 현재 본인은 한자를 몇 자 정도 알고 있다고 생각합니까?라는 질문에 64%의 학생이 300자 미만으로 답하였다. 이를 미루어 보아 고등학교에서 정상적으로 한문 교육을 하기에는 매우 열악한 상태였다. 둘째, 한자로 자신의 성명을 쓰기에서 실험대상의 47%인 196명의 학생만이 자신의 성명을 정확하게 쓰고 있었다. 이에 대한 해결책으로 학교생활기록부에 한자 성명을 병기할 것과 교수-학습의 장면에서의 방법을 제시하였다. 셋째, 방송 핵심 어휘의 이해 정도와 대학수학능력시험 모의고사 언어영역 등급 간의 상관관계가 있다는 가설을 설정하여 이를 실험하였다. 연구 방법은 뉴스 특보의 자막에 나오는 짧은 문장으로 20개의 문항지를 만들어 각 영역별 3명의 학생들을 무선 선발하여 시험을 치고 이를 등급별로 분석하였다. 전체적으로 학생들의 한자 어휘 이해 정도는 매우 낮았으며 상위 등급의 학생이 하위 등급의 학생보다 한자 이해도가 높은 것으로 나타났다. 이 연구는 고등학교 학생들의 한자 인식 실태를 점검하고 자신의 한자 성명 및 방송 뉴스의 핵심인 개념어의 이해 정도가 언어영역 학업 성취도에 따라 다른 양상을 나타내고 있음을 알아 본 것에 의의가 있다. 또한 한자 교육이 한자 교육의 차원을 넘어서 국어 교육의 기초를 마련하고 창의력 신장에 핵심적 요소임을 알아보았다.