학술논문

한국 개화기 미국 북감리회 "미션스쿨"의 활동과 영향 : 배재학당, 이화학당을 중심으로 / A Study of Activities and Influence of “Mission School” of North Methodist Episcopal Church in the Period of Korean Enlightenment. - Focused on Paichai Hakdang, Ewha Hakdang -
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
존 웨슬리
미션스쿨
미국 북감리회
배재학당
이화학당
교육선교
아펜젤러
메리 스크랜턴
근대교육
Language
Korean
Abstract
This study aims to examine the effect of the North Methodist EpiscopalChurch mission school on the Korea mission and modernization of educationbased on the first school which was built by missionaries of AmericanNorth Methodist Episcopal Church in the enlightenment period in Korea,Paichai Hakdang and Ewha Hakdang.To achieve this goal, the educational theology of John Wesley, the founderof methodist church was examined. Wesley conducted the objectives toachieve original purpose of education to acquire knowledge in addition to theeducation in faith. The characteristic of Wesley's education regarded theproblem of salvation of soul as the highest priority, and it provided theopportunities of education to the alienated groups and women. He pursuedthe whole-rounded education and was interested in the general educationthrough the document publishing. Wesley's education is reformative and itwas successful for the educational innovation by overcoming the problem ofpublic education in the British society at that time, so it is evaluated as themodel of Christian education.The correlation between the Wesley's educational theology tradition andthe missionary of North Methodist Episcopal Church in the enlightenmentperiod in Korea, the first modern school in Korea founded by Henry G.Appenzeller, Paichai Hakdang and the first girls school founded by Mary F.Scranton, Ewha Hakdang education was examined. For that, the founder, theestablishment purpose, the establishment process, and the concrete educationcontent of Paichai Hakdang and Ewha Hakdang were examined. In addition,the practical aspects of educational goal of the methodist church missionschool was found by examining the lives of the graduates of PaichaiHakdang, Kim, Chang-sik, Rhee Syngman, Ju Si-gyeong, the graduate ofEwha Hakdang, Ha Ran-sa, Esther Park, Kim, Hwal-ran. Finally, theprevious claims were verified by summarizing the effects of the missionschool of North Methodist Episcopal Church in the enlightenment period onthe Korean Christian missions and education.In conclusion, the founder of methodist church, John Wesley’s educationaltheology tradition was connected to the missionaries of North MethodistEpiscopal Church in the enlightenment period in Korea, it was practicedthrough the education of Paichai Hakdang and Ewha Hakdang, the missionschools built by missionaries, in the result, it had a big influence on Koreanmission of methodist church and modernization of Korean education.
본 논문은 한국 개화기 미국 북감리회 선교사들이 세운 최초의 학교인 배재학당과 이화학당을 중심으로 감리회 미션스쿨이 한국 선교와, 교육의 근대화에 미친 영향을 규명하고자 한다.이를 위해 먼저 감리교회 창시자 존 웨슬리의 교육신학을 고찰한다.웨슬리는 신앙교육과 함께 교육 본래의 목적인 지식 습득을 목표로 겸하였다. 웨슬리 교육의 특징은 영혼구원의 문제를 가장 우선시하며, 소외받는 계층 및 여성에게도 교육의 기회를 제공하였다. 전인 교육을 추구했으며, 문서출판을 통한 일반교육에도 관심을 기울였다. 웨슬리 교육은 개혁적이며, 당시 영국사회의 공교육의 문제점을 극복하고 교육혁신을 실현하는 데 성공적이었으며, 기독교교육의 모델로 평가받는다.이러한 웨슬리 교육신학 전통이 한국 개화기 미국 북감리회 선교사 아펜젤러가 설립한 한국 최초의 근대학교 배재학당과 스크랜턴 대부인이설립한 최초의 여학교 이화학당 교육과의 연관성을 고찰한다. 이를 위해배재학당과 이화학당의 설립자, 설립목적과 설립과정, 구체적 교육내용을탐색한다. 또한 배재학당의 졸업생 김창식, 이승만, 주시경, 이화학당의졸업생 하란사, 박에스더, 김활란의 삶을 살펴봄으로써 감리회 미션스쿨의 교육 목표가 어떻게 실천되었는가 찾는다. 마지막으로 개화기 미국북감리회 미션스쿨의 교육이 한국 기독교 선교와 교육에 미친 영향들을정리 제시함으로써 앞선 주장을 검증하였다.결론적으로 감리교회 창시자 존 웨슬리의 교육신학 전통이 한국 개화기 북감리회 선교사들에게 이어졌고, 선교사들이 세운 미션스쿨인 배재학당과 이화학당 교육을 통해 실천되었으며, 그 결과 감리회 한국선교와한국 교육의 근대화에 크게 영향을 끼쳤다는 것을 밝혀낸 데에 있다.