학술논문

고등학생의 스마트폰 중독과 학업무기력의 관계에서 자기결정성 기본심리욕구의 매개효과 / Mediated effect of The Basic Psychological needs Based on the Self-Determination Theory on Relationship between High school students' Smartphone addiction and Academic Helplessness
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
고등학생
스마트폰
무기력
자기결정성
자율성
유능성
관계성
Language
Korean
Abstract
본 연구는 고등학생의 스마트폰 중독과 학업무기력의 관계에서 자기결정성 기본심리욕구의 매개효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 수도권과 경북 지역의 고등학생 516명을 대상으로 스마트폰 중독 척도, 학업무기력 척도, 자기결정성 기본심리욕구 척도를 사용하여 설문을 실시하였다. 수집된 자료로 연구대상자의 인구통계학적 특성을 파악하였고, 변인 간의 관계성을 알아보았으며, 매개효과를 검증한 후 매개효과의 유의성을 재검증하였다. 연구 분석에 따른 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 일반적 특성에 따른 스마트폰 중독과 학업무기력, 자기결정성 기본심리욕구의 차이를 알아본 결과, 성별에 따라 유의한 차이가 있었다. 여학생의 경우 스마트폰 중독의 하위요인인 내성과 자기결정성 기본심리욕구의 하위요인인 관계성이 남학생보다 높았고, 남학생의 경우 학업무기력의 하위요인인 능동수행 결여가 여학생보다 높았다. 또한 계열에 따라서도 유의한 차이가 있었는데, 일반고 학생의 경우 스마트폰 중독의 하위요인인 현저성과 학업무기력의 하위요인인 능동수행 결여가 특성화고 학생보다 높게 나타났다.둘째, 고등학생의 스마트폰 중독과 학업무기력 및 자기결정성 기본심리욕구의 상관관계를 분석한 결과 상호 관련이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 스마트폰 중독은 학업무기력에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 자기결정성 기본심리욕구와 부적 영향을 보였으며, 자기결정성의 기본심리욕구 또한 학업무기력과 부적 영향이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 자기결정성의 기본심리욕구는 스마트폰 중독이 학업무기력에 영향을 미치는데 있어서 부분 매개하는 것으로 나타났다. 그러므로, 스마트폰 중독은 학업무기력에 직접적인 영향을 미치며, 자기결정성 기본심리욕구를 부분 매개하여 학업무기력에 간접적인 영향을 미친다. 이러한 결과를 통해 고등학생의 스마트폰 중독은 학업무기력 및 자기결정성 기본심리욕구와 상관관계가 있는 것을 알 수 있으며, 자기결정성의 기본심리욕구는 스마트폰 중독이 학업무기력에 영향을 미치는데 있어서 부분 매개함을 알 수 있다. 따라서 학생들의 스마트폰 사용을 직접 통제하는 것이 아니라 그들이 스스로 선택하고 행동하게 해야 하고, 학업 상황에서도 자율성과 유능성, 관계성을 충족할 수 있는 교육적 개입이 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study was to identify mediated effect of basic psychological needs based on the self-determination theory on relationship between high school students' smartphone addiction and academic helplessness. For this, the study conducted a questionnaire survey using scales of smartphone addiction, academic helplessness and basic psychological needs based on the self-determination theory among 516 high school students in metropolitan area and Gyeongbuk area. Using collected data, the study grasped demographic traits of the subjects and examined relationship between variables and then retested the significance of the mediated effects following the initial test of them. The findings of the study were as follows. First, as a result of examining the relationship between smartphone addiction, academic helplessness and basic psychological needs based on the self-determination theory, there was a significant difference by gender. Female students had higher relationship between tolerance -subfactor of smartphone addiction- and relativity, subfactor of basic psychological needs based on the self-determination theory than that of male students. While, male students had more lack of active performance -subfactor of academic helplessness- than that of female students. There was also a significant difference depending on the category of schools; ordinary high school students had higher salience -subfactor of smartphone addiction- and more lack of active performance compared with those of characterization high school students. Second, as a result of analyzing the interrelationship between smartphone addiction, academic helplessness and basic psychological needs based on the self-determination theory, there was interrelationship. Third, Smartphone addiction had a positive effect on academic helplessness and a negative effect on basic psychological needs based on the self-determination theory. While, basic psychological needs based on the self-determination theory had also a negative effect on academic helplessness. Fourth, basic psychological needs based on the self-determination theory partly mediated in the effect of smartphone addiction on academic helplessness. Therefore, smartphone addiction had a direct effect on academic helplessness and had an indirect effect on academic helplessness by partly meditating basic psychological needs based on the self-determination theory.These findings showed that smartphone addiction of high school students had an interrelationship with academic helplessness and basic psychological needs based on the self-determination theory, and basic psychological needs based on the self-determination theory partly mediated in the effect of smartphone addiction on academic helplessness. For this reason, educational intervention should be made so that students choose to use smartphones themselves instead of its direct control, and autonomy, competence and relatedness can be satisfied during their school days.